Про таке заявив голова Державного агентства автомобільних доріг України Олександр Кубраков під час прес-конференції, відповідаючи на запитання Hubs. Він також наголосив, що використання шлаків неможливе у верхніх шарах дорожнього одягу.
«Ми досить обережно до цього ставимось. Наш ДерждорНДІ проводив багато випробувань, і поки що ми для себе не вирішили – чи ми будемо їх повністю використовувати в основі. У верхніх шарах точно використовувати шлаковий щебінь неможливо. Це неможливо», – запевнив пан Кубраков.
Також Кубраков заявив, що Укравтодор був змушений створити ДП «Нові технології дорожнього будівництво» на вимогу компанії «АрселорМіттал Кривий Ріг».
«Вони офіційно нам сказали, що вони можуть передати якийсь обсяг шлакового щебню виключно напряму державі, яка буде давати підрядним організаціям. Ок, ми на це пішли, створили ДП», – визнав голова Укравтодору.
Зауважимо, озвучуючи наше питання про обставини створення ДП «Нові технології дорожнього будівництво» ведуча прес-конференції зазначила, цитата: «З міністром інфраструктури Владиславом Криклієм його було створено».
Також відзначимо, що заява Кубракова про неможливість використання шлаків у верхніх шарах дорожнього одягу дисонує з нещодавно оприлюдненим матеріалом видання «Сегодня», підготовленим на основі коментарів директора ДП «ДерждорНДІ» Артема Безуглого щодо нового «шлакового» ДСТУ: «По расчетам специалистов, украинские металлургические шлаки можно будет использовать … в составе асфальтобетона и цементно-бетонного покрытия дорог».
Попри «обережність» Укравтодору, шлаки для використання в дорожньому будівництві активно постачаються не тільки через ДП «Нові технології дорожнього будівництво» чи напряму підрядникам. На схемах їх постачання, за бюджетні гроші збагачуються посередники.
Наприклад, як встановили журналісти телеканалу «Прямий» у сюжеті проекту «Watchdogs.Розслідування», ТОВ «Мєдан» закуповувала шлак в ТОВ «Філ гуд інкорпорейтед» по 44 гривні за тонну. «А вже «Автомагістраль-Південь» за тендерні (читай державні) гроші цей же шлак купувала удвічі дорожче в середньому по 90 гривень за тонну. Таким чином за 7 місяців, придбавши понад 100 тисяч тон шлаку з відкатом 50%, на рівному місці поклала собі в кишеню … майже 5 мільйонів гривень», – йдеться в розслідуванні.
Також, за інформацією іншого розслідування журналістів «Watchdogs.Розслідування» телеканалу «Прямий», ТОВ «Мєдан» є частиною схеми з перепродажу шлаку, в якій беруть участь компанії і люди, які можуть бути пов’язані з головою транспортного комітету ВР Юрієм Кісєлем.
Нагадаємо, раніше у відповідь на наш запит Укравтодор заявив, що не несе відповідальності за діяльність створеного ним же підприємства для освоєння шлаків у будівництві доріг.
«Механізм, технологія, шляхи переробки металургійних шлаків та питання, пов’язані з логістикою процесу поставки та наступної переробки металургійних шлаків є інформацією, яка не перебуває у розпорядженні Укравтодору… в Укравтодорі відсутня будь-яка задокументована інформація, створена в процесі реалізації владних повноважень та обов’язків, щодо зазначених в питанні виробничих процесів підприємства», – заявив Кубраков у відповіді на питання Hubs щодо того, як Укравтодор або/та ДП використали 100 тис. кубічних метрів металургійних шлаків (про них у вересні повідомляв сам Укравтодор).
Також стало відомо, що єдиний постачальник шлаків до ДП «Нові технології дорожнього будівництво» – компанія АрселорМіттал Кривий Ріг. ДП отримує шлаки на підставі договору про пожертву.
При цьому, «металургійні шлаки обліковуються за ціною – 4,93 грн./т… на даний момент було завезено 95 620 тон – на суму 471 406,60 грн., що відображено в фінансовій звітності за 3 квартал поточного року. Вартість навантаження та транспортування – 41 грн./т».
В Укратодорі також заявили, що дані про характеристики отриманих ДП шлаків фактично засекречено: «АТ «Арселор Міттал Кривий Ріг» обмежило доступ до технологічних та виробничих відомостей, зазначених у договорі пожертви».
Нагадаємо, що вперше про це ДП у публічному просторі було згадано самим АМКР. При цьому спочатку компанія «АрселорМіттал Кривий Ріг», яка заявила про передачу цьому підприємству 50 млн тон металургійних шлаків. А через два місяці видалила цю інформацію, написавши вже тільки про 74 тис. т.
Як писав Hubs, останні шість місяців Укравтодор активно просуває тему масового використання металургійних шлаків у дорожньому будівництві. Згідно одному з останніх повідомлень відомства, станом на 14 вересня, у будівництві доріг державного значення у 2020 році вже використано більше 100 тис. куб. м шлаків.
Перед тим, 4 грудня 2019 року, Кабінет Міністрів ухвалив розпорядження, яким через рекомендацію до застосування нецінового критерію в держзакупівлях фактично санкціонував використання металургійних шлаків для будівництва доріг. А напередодні прийняття розпорядження, 3 грудня, ЗМІ опублікували новину про те, що «батько Олени Зеленської Володимир Кияшко працює помічником нардепа від «Слуги народу» Олега Бондаренка і опікується темою переробки промислових відходів на дорожнє покриття».
21 травня 2020 року Технічна рада при Укравтодорі погодила проектне рішення про використання шлаків на експериментальній ділянці в 7 км дороги H-23. Техрада рекомендувала, що шар цементобетону дорожнього (укочуваного) має складати 20 см. Це суперечить вимогам Державних будівельних норм. Зокрема, ДБН В.2.3-4:2015, який містить чітку вимогу: «Мінімальна товщина цементобетонного покриття на дорогах (І-ІІ) категорій повинна становити 26 см» (таблиця Ж.2, примітка 4). Учасники Технічної ради звернули увагу на відсутність нормативних документів, технології та досліджень щодо виготовлення та влаштування цементобетону з використанням шлаків.
У вересні-жовтні 2020 року Укравтодор провів низку тендерів. Одним з них визначив переможця на експертизу проектної документації на будівництво з використанням шлаків експериментальної ділянки 7 км автодороги національного значення H-23. Згідно з іншим теж результативним конкурсом Укравтодору, планується проектування та будівництво з застосуванням шлаків ділянки в 29,5 км ще однієї національної дороги з Києва до Дніпра (H-31) за 10,6 млдр грн. Всього цим проектом планується використати шлак на близько 850 тис. кв. м дороги.
Про розроблення окремого ДСТУ щодо застосування шлаків у будівництві доріг ДП «ДерждорНДІ» повідомило тільки 14 вересня. Набув чинності цей ДСТУ з 1 листопада.
Про ризики використання шлаків у дорожньому будівництві розповіли українські вчені (див. тут і тут).
Також, як сказав у коментарі Hubs, екс-міністр інфраструктури Володимир Омелян, голова транспортного комітету ВР Юрій Кісєль заявляв, що металургійні шлаки лобіює тесть Зеленського – Володимир Кияшко. Володимир Омелян щодо створення ДП «Нові технології…» відзначив: «Для мене це дивно, і не можу прокоментувати. Напевно у керівництва Укравтодору є своя якась певна логіка, і він має пояснити ці дії. Бо на цьому етапі, коли ми лише починаємо це робити, – створювати окреме ДП, окрему структуру, окремий штат – я не бачу логіки… Я думаю, що Мінінфраструктури щонайменше мало бути в курсі… Це подвійна відповідальність. Бо Мініфраструктури формує політику. Не втручається, але контролює роботу».