Укравтодор хоче закатати не перевірені доменні шлаки в автодорогу Київ-Дніпро на площі 850 тис. кв. м, але умовчує про свої плани

Служба автомобільних доріг Дніпропетровської обл. визначила ТОВ «Автомагістраль-Південь» переможцем на будівництво ділянки в 29,5 км дороги з Києва до Дніпра за 10,6 млдр грн.

Про це на офіційній сторінці у Facebook заявив Укравтодор: «Відбувся тендер на будівництво завершальних 29,5 км магістралі Н–31 Дніпро – Царичанка – Кобеляки – Решетилівка» (від с. Лобойківка до межі Дніпропетровської області на ділянці км 28+600 — межа Дніпропетровської області).

Згідно даним Prozorro, тендер відбувся 19 жовтня 2020 року. Перемогла цінова пропозиція ТОВ «Автомагістраль-Південь» (сума пропозиції – понад 10,6 млрд грн). Переможна пропозиція цієї компанії була лише на 2 грн менша від пропозиції іншого допущеного до тендера учасника – турецької Онур Тааххут Ташимаджилик Іншаат Тіджарет Ве Санаї Анонім Ширкеті.

Укравтодор не повідомив про те, що ця ділянка дороги буде облаштована з використанням доменних шлаків. Проте в документації до тендеру вказано, що 846,3 тис. квадратних метрів автодороги Київ-Дніпро побудують саме з застосуванням доменних шлаків.

Зокрема тендерна документація містить таблицю «Перелік та обсяги робіт, що підлягають виконанню». Близько 10 позицій в ній передбачають використання доменного шлаку в дорожньому одязі. Загальна площа дороги, де буде використано шлак в шарах товщиною від 20 до 26 см, перевищує 846 000 кв. м.

Нагадаємо, напередодні тендеру, в інтерв’ю виданню Mintrans заступник міністра фінансів Олександр Кава заявив, що ефективність і якість використання шлаків для будівництва доріг фактично не було досліджено. Таку спробу зроблять тільки наступного року. «Біля Кривого Рогу наступного року буде експериментальна ділянка, де використовуватимуться шлаки. Далі дивитимемося за ефективністю та якістю. Питання відвалів хронічне, особливо для Донбасу. Якщо дороги допоможуть хоча б частково розв’язати його – це буде хороша історія», – заявив заступник міністра фінансів.

Більше того, на момент оприлюднення першого повідомлення про проведення даного тендеру на проектування і будівництво згаданої ділянки Н-31 (а саме 18 червня 2020 р.), в Україні взагалі не було окремого Державного стандарту, який би дозволяв використовувати шлаки для будівництва доріг.

Про розробку такого ДСТУ було повідомлено 14 вересня 2020 року. Цей ДСТУ (9043:2020 «Матеріали щебеневі зі шлаків металургійних для дорожнього будівництва. Технічні умови») згідно наказу ДП «УкрНДНЦ» набуває чинності з 1 листопада 2020 року. Держстандарт розробляло те саме ДП «ДерждорНДІ», яке раніше без випробувань дозволило ONUR замінити кубовидний гранітний щебінь на гірший лещадний кварцитовий на ділянці міжнародної траси М-03 Київ-Харків. Що може призвести до швидкого руйнування дороги.

Крім того, попри відсутність чинного ДСТУ і належних випробувань, Укравтодор ще у червні 2020 року звітував про використання 30 тис. кубометрів металургійних шлаків на дорогах так званого «Великого будівництва».

А вищевказаний тендер на ділянку Н-31, який завершився 19 жовтня, за планом мав відбутися задовго до оголошення про розробку ДСТУ на шлаки. «На жаль, через блокування закупівлі, провести тендер вдалося на 3 місяці пізніше запланованого. До кінця року, буде відкрито проїзд всіма ділянками дороги, крім цих 29,5 км», – заявили в Укравтодорі в коментарях до допису про результати тендеру.

Зважаючи на можливі негативні наслідки використання неперевірених матеріалів, Hubs звернувся з інформаційним запитом до міністра інфраструктури Владислава Криклія та голови Укравтодору Олександра Кубракова. У запиті редакція попросила проінформувати громадськість про всі обставини та підстави, на яких вже відбувається використання металургійних шлаків.

Нагадаємо, 4 грудня 2019 року Кабінет Міністрів ухвалив розпорядження, яким через рекомендацію до застосування нецінового критерію в держзакупівлях фактично санкціонував використання металургійних шлаків для будівництва доріг.

*

Top