АрселорМіттал раптово змінив дані щодо об’ємів поставок шлаків для будівництва українських доріг
Фото з сайту cfts.org.ua

Днями з сайту компанії «АрселорМіттал Кривий Ріг» зникла інформація про передачу 50 млн тон металургійних шлаків на потреби дорожнього будівництва. Це у ході дослідження будівництва доріг виявили журналісти Hubs.

Раніше, за посиланням https://ukraine.arcelormittal.com/index.php?id=10&pr=807&lang=ua було опубліковано прес-реліз від 20 серпня 2020 року. У прес-релізі йшлося про те, що «АрселорМіттал Кривий Ріг» передав державному підприємству «Нові технології дорожнього будівництва» Укравтодора 50 млн тон металургійних шлаків. Станом на сьогодні даний лінк неактивний, прес-релізу з таким змістом на сайті компанії немає. Щоправда, даний прес-реліз ще 20 серпня передруковали низка українських інформаційних агентств, наприклад, Укрінформ та Інтерфакс-Україна. На сайтах цих ЗМІ, а також на інших інтернет-ресурсах збережено текст повідомлення «АрселорМіттал Кривий Ріг», який більше не доступний на сайті самої компанії.

Водночас, на сайті АрселорМіттал Кривий Ріг з’явився інший прес-реліз, датований 26 серпня 2020 року. В ньому йдеться не про передачу, а тільки про наміри передати на ДП «Нові технології дорожнього будівництва» 50 млн тон. Натомість, вказано фактичний обсяг переданого шлаку – 74 тис. тон. На відміну від повідомлення за 20 серпня, яке зникло з сайту компанії, повідомлення від 26 серпня 2020 року було оновлено одним інформаційним ресурсом (новина на ньому як і раніше датована 20 серпня).

Зауважимо, 27 жовтня 2020 року наша редакція звернулася до Міністра інфраструктури Владислава Криклія і голови Державного агентства автомобільних доріг України Олександра Кубракова з проханням надати дані про обставини створення та діяльність ДП «Нові технології дорожнього будівництва».

Серед іншого, ми задали запитання щодо умов поставок на ДП металургійних шлаків, про які йшлося у зниклому прес-релізі «АрселорМіттал Кривий Ріг». Зауважимо, на сайті Укравтодору, який є засновником ДП «Нові технології дорожнього будівництва» немає жодної згадки про створення, проведення конкурсу на посаду керівника чи взагалі діяльність ДП «Нові технології дорожнього будівництва».

Натомість, першою згадкою ДП «Нові технології дорожнього будівництва» у публічному просторі стало повідомлення «АрселорМіттал Кривий Ріг» у коментарях під дописом Укравтодору. На наступний день після розміщення даного коментаря «АрселорМіттал Кривий Ріг» опублікував прес-реліз про передачу 50 млн тон на ДП «Нові технології дорожнього будівництва», який днями зник. Повідомлення ЗМІ про існування ДП «Нові технології дорожнього будівництва» посилалися саме на зниклий прес-реліз «АрселорМіттал Кривий Ріг».

Нагадаємо, як писав Hubs, 21 травня 2020 року Технічна рада  Укравтодору погодила використання шлаків під час капремонту автодороги державного значення Н-23 Кропивницький – Кривий Ріг – Запоріжжя довжиною 7,3 км – на ділянці км 132+736 – км 140+056 (Дніпропетровська область).

У протоколі засідання Техради зафіксовано, що рекомендована товщина шару цементобетону дорожнього (укочуваного) на експериментальній ділянці Н-23 може складати 20 см. Це прямо суперечить вимогам Державних будівельних норм. Зокрема, ДБН В.2.3-4:2015, який містить чітку вимогу: «Мінімальна товщина цементобетонного покриття на дорогах (І-ІІ) категорій повинна становити 26 см» (таблиця Ж.2, примітка 4). Учасники Технічної ради звернули увагу на відсутність нормативних документів, технології та досліджень щодо виготовлення та влаштування цементобетону з використанням шлаків.

18 серпня 2020 року Укравтодор звітував про використання в дорожньому будівництву 100 тис. кубометрів шлаків. Попри те, що ДСТУ на шлаки в дорожньому будівництві (ДСТУ 9043:2020 «Матеріали щебеневі зі шлаків металургійних для дорожнього будівництва. Технічні умови», який був прийнятий Наказом ДП «УкрНДНЦ») було розроблено лише у вересні 2020 року, і він набуває чинності 1 листопада 2020 року.

20 жовтня 2020 року в повідомленні про проведення тендеру Укравтодор змовчав про майбутнє використання шлаків в облаштуванні ділянки дороги Н-31 на площі в понад 850 тис. квадратних метрів. Тендер з різницею між ціновими пропозиціями 2 грн розіграли між ТОВ «Автомагістраль-Південь» та Онур Тааххут Ташимаджилик Іншаат Тіджарет Ве Санаї Анонім Ширкеті. Перемогло ТОВ «Автомагістраль-Південь» з пропозицією 10,6 млрд грн.

13 жовтня 2020 року, в інтерв’ю виданню Mintrans заступник міністра фінансів Олександр Кава заявив, що ефективність і якість використання шлаків для будівництва доріг фактично не було досліджено. Таку спробу зроблять тільки наступного року. «Біля Кривого Рогу наступного року буде експериментальна ділянка, де використовуватимуться шлаки. Далі дивитимемося за ефективністю та якістю», – заявив заступник міністра фінансів.

*

Top