Служба автомобільних доріг у Дніпропетровській області (САД) фактично засекретила проектну документацію на експериментальну ділянку дороги Н-23, яку планують капітально відремонтувати з використанням металургійних шлаків.
Про це свідчить договір, підписаний САД в Дніпропетровській області з ДП «Укрдержбудекспертиза». Договір було укладено на підставі результатів тендеру, в якому перемогу здобуло згадане ДП (посилання на договір).
Конфіденційності присвячено цілий розділ угоди. Згідно з ним, сторони зобов’язуються не передавати третім особам інформацію, пов’язану з укладенням та виконанням договору (крім випадків, передбачених законодавством або потребами договору). Окремо сформульовано, що не підлягають розголошенню «матеріали проектної документації, що розкривають суть економічної, соціальної, комерційної, дизайнерської, наукової чи технічної ідеї або розробки».
Звертає увагу і той факт, що договір про експертизу проектної документації, з боку САД у Дніпропетровській області підписав не начальник САД Дмитро Чумаченко, а його заступник Олександр Бєліков. При чому не на підставі його повноважень згідно штатної посади, а на підставі виданої йому довіреності від 17 липня 2020 року №1-17/1911.
Нагадаємо, як писав Hubs, у травні саме на цій експериментальній ділянці Н-23, Техрада Укравтодору рекомендувала, що шар цементобетону дорожнього (укочуваного) має складати 20 см. Це суперечить вимогам Державних будівельних норм. Зокрема, ДБН В.2.3-4:2015, який містить чітку вимогу: «Мінімальна товщина цементобетонного покриття на дорогах (І-ІІ) категорій повинна становити 26 см» (таблиця Ж.2, примітка 4).
Ми повідомляли, що останні шість місяців Укравтодор активно просуває тему масового використання металургійних шлаків у дорожньому будівництві. Згідно одному з останніх повідомлень відомства, станом на 14 вересня, у будівництві доріг державного значення у 2020 році вже використано більше 100 тис. куб. м шлаків.
Перед тим, 4 грудня 2019 року, Кабінет Міністрів ухвалив розпорядження, яким через рекомендацію до застосування нецінового критерію в держзакупівлях фактично санкціонував використання металургійних шлаків для будівництва доріг. А напередодні прийняття розпорядження, 3 грудня, ЗМІ опублікували новину про те, що «батько Олени Зеленської Володимир Кияшко працює помічником нардепа від «Слуги народу» Олега Бондаренка і опікується темою переробки промислових відходів на дорожнє покриття».
Згодом, 21 травня 2020 року, як згадувалось вище, Технічна рада при Укравтодорі погодила проектне рішення про використання шлаків на експериментальній ділянці в 7 км дороги H-23. Учасники Технічної ради звернули увагу на відсутність нормативних документів, технології та досліджень щодо виготовлення та влаштування цементобетону з використанням шлаків.
У вересні-жовтні Укравтодор провів низку тендерів. Зокрема, конкурсом, про який ми і пишемо, було визначено переможця на експертизу проектної документації по цій експериментальній ділянці. Згідно іншому тендеру Укравтодор взагалі вже дав зелене світло на будівництво з масовим застосуванням шлаків на ділянці в 29,5 км дороги з Києва до Дніпра (H-31) за 10,6 млдр грн. Всього цим проектом планується використати шлак на близько 850 тис. кв. м дороги. Нагадаємо, що 100 тис. куб. м шлаків було використано ще до 14 вересня.
А от про розроблення окремого ДСТУ щодо застосування шлаків у будівництві доріг ДП «ДерждорНДІ» повідомило тільки 14 вересня. А набув чинності цей ДСТУ з 1 листопада.
Дивно повела себе й компанія «АрселорМіттал Кривий Ріг», яка спочатку заявила про передачу державному підприємству «Нові технології дорожнього будівництва» Укравтодора 50 млн тон металургійних шлаків. А через два місяці видалила цю інформацію, написавши вже тільки про 74 тис. т.
На сайті Укравтодору, який є засновником цього ДП, не було жодної згадки про створення, проведення конкурсу на посаду керівника чи взагалі діяльність ДП «Нові технології дорожнього будівництва».
Hubs звернувся з запитами до Мінінфраструктури та Укравтодору щодо нюансів використання шлаків та діяльності ДП зокрема.
Також, як сказав у коментарі Hubs, екс-міністр інфраструктури Володимир Омелян, голова транспортного комітету ВР Юрій Кісєль заявляв, що металургійні шлаки лобіює тесть Зеленського – Володимир Кияшко.