Молода матуся Наталія Валевська почала заробляти продажем специфічного взуття

Hubs с интернет-магазином белья для беременных HotMam в рамках совместного проекта«Бизнес в декрете» каждый четверг публикует колонку героини. По просьбе Натальи Валевской ее рассказ публикуется на украинском языке.

Як все почалося

Наталья Валевская, основатель ShoeShoe

Наталья Валевская, основатель ShoeShoe

Я не планувала й ніколи не думала, що займатимуся бізнесом, і досі не сприймаю себе як бізнес-леді.

У січні 2008 року я почала вести блог про взуття в ЖЖ . Завжди захоплювалась гарним взуттям, тож писала про нього. Кількість читачів зростала досить швидко, вирішила запропонувати їм не лише читати, а й спробувати носити таке взуття. Це спрацювало. Купувала моделі в США, а читачі-клієнти приходили по взуття до мене додому. То був економічно досить хороший час.

У процесі такої «бізнес-діяльності» я завагітніла та народила Марту. Поєднувати материнство з роботою було досить легко: Марта органічно влилася у весь процес, а одночасно годувати дитину та писати пости у блог зовсім нескладно. Тоді вся робота була онлайн: писала про взуття, пропонувала щось на вибір, люди замовляли. Відповідно, навантаження невелике і мені було досить легко. За весь час я зробила перерву на три дні, поки була в пологовому будинку.

За рік вдалося перетворити блог на джерело постійних замовлень, клієнтів та непоганий дохід. Було приблизно 60 замовлень на місяць, в середньому пара взуття коштувала 1200 грн. І за два роки, у червні 2010, ми вирішили відкрити перший оффлайновий магазин ShoeShoe.

Був власний стартовий капітал, також підключились друзі. Загалом інвестували $7000, які витратили на першу закупку товару, оренду приміщення та інші дрібнички. Ця сума відбилась приблизно за рік, адже були дуже економічно хороші часи.

Асортимент першого магазину був досить цікавим. Ми завезли концептуальне взуття з різних онлайн-магазинів, щось знайшли на сейлах. Пізніше поїхали на міжнародну виставку в Берліні, де відкрили для себе оптові закупівлі. Там познайомились з прикольними брендами і почали привозити їх в Україну напряму, закуповуючи оптом. Це звичайні бізнес-процеси, але в дуже маленькому форматі. Загалом у магазині представили одразу понад 100 пар взуття у різних розмірах і створили справжній ажіотаж. Адже на той час вже мали багато постійних клієнтів, які залишаються з нами й досі.

Секрет нашого успіху, думаю, в унікальності асортименту: взуття, яке є у нас, не знайдете ніде в Україні. Можуть бути однакові дизайнери, проте відібрані для продажу різні моделі. В ShoeShoe представлені сміливі речі, нестандартних кольорів, концептуальних форм. Наша унікальна торгова пропозиція – це взуття, яке не буде носити весь Київ. Навіть якщо ми привеземо вісім розмірів, але 8 розмірів на декілька мільйонне місто – це крапля в морі.

Зараз у концепт-сторі ShoeShoe, окрім взуття, представлені й супутні товари – одяг, аксесуари, книжки, сумочки, прикраси, блокноти. Навіть лампа у нас є дизайнерська, концептуальна. В цьому сутність нашого концепт-стора: ми обираємо речі, які нам подобаються. Проте, кістяк – це взуття, звичайно.

Із відкриттям оффлайн-магазину зросло й моє бізнес-навантаження. Адже до цього працювали лише з онлайн та доставкою під замовлення, а тепер з’явилося багато нових завдань. Проте все це відбувалося поступово, тож я встигала гармонійно адаптуватися до усіх процесів разом з Мартою. На час відкриття першого магазину їй було майже два роки. На щастя, все вдалось підлаштувати.

Про покупців і продаж

Від початку до нас дуже добре ходили представники середньої менеджментської ланки. Проте через фінансову кризу, приблизно у 2012 році, ми частково втратили цих клієнтів, адже їхній дохід просідав разом з ринком.

Значна доля клієнтів – люди творчі, тобто дизайнери, митці, фотографи тощо. Вони також залежать від коливання ринку, проте саме вони – найбільш лояльна аудиторія: коли не мають грошей, то не мають, а коли мають, то приходять до нас. Вони цінують та надовго прив’язались до нашої концепції. Серед них багато клієнтів, які з нами ще з 2008 року.

Зараз взагалі дуже складна ситуація. Люди шоковані тим, що відбувається з курсом валют, що загалом твориться в державі, вони не знають, що буде завтра, відповідно, практично не тратять грошей. Звичайно, це все напряму впливає на продажі, особливо валютні коливання, від яких наш бізнес сильно залежить. Проте ми не втрачаємо оптимізму й активно підгримуємо своїх клієнтів та прихильників.

У нас дуже сильна комунікаційна платформа. Нам пощастило бути в авангарді трендів та своєчасно змінюватись. Починали в ЖЖ, коли він був найбільш популярним в країні, й своєчасно, у 2012 році, перейшли на Facebook, де наразі маємо 14 000 фанів. Ми гарно спілкуємося з аудиторією мережі, дійсно вкладаємо час та енергію в контент, тому й маємо гарний результат у соціальній мережі – понад 70% від загальних продажів. Тож Facebook – це наша вітрина, головний рупор і джерело клієнтів. Гроші на контекстну рекламу тощо ми тратимо дуже помірно. Працює «сарафанне радіо».

Основа нашої вдалої комунікації – не просто показувати взуття, а розповідати про нього, пропонувати різні варіанти. Це певного роду маніпуляція, адже ми натякаємо на те, як могло би бути, як можна носити чи виглядати. Все це роблю я власноруч. От я вважаю, що це — красиве взуття, й висловлюю свою думку – систематично, регулярно, нав’язливо ось уже сім років. Ті, у кого це знаходить відгук, звичайно приєднуються до нас, стають частиною цього дискурсу, приймають його. Тому можна сказати, що таким чином ми допомагаємо аудиторії розвивати смак. Хто не сприймає цього естетичного погляду, до нас не приєднється.

Вже досить давно ми запустили власний сайт, до відкриття якого доклали чимало зусиль. Продажі через сайт складають близько 30% від загальних продаж. Обійшовся він нам порівняно недорого – добре мати знайомих серед дизайнерів та програмістів. Орієнтовний порядок – кілька тисяч доларів, по часу – ми готували його більше року. Наш сайт має повний фунціонал онлайн-магазину, тому звісно, що він відбиває свої затрати.

Окрім сайту та Facebook, у нас є аккаунт в Instagram, проте він значно поступається сторінці в Фейсбуці. Наразі ми працюємо над тим, щоб активніше користуватися і цим каналом, адже це додаткова аудиторія.

Наш оффлайн-бізнес побудований на тому, що ми приховані. Магазин не фасадний, не вітринний, не в торговому центрі, не на людній вулиці. Він захований у затишному дворику на вулиці Рейтарській. Люди з вулиці сюди не заходять. Це додає унікальності як магазину, так і його клієнтам. Концепт-стор ShoeShoe – це особливі речі й ідеальний сервіс на 60 квадратних метрах зручної, комфортної площі. Це те, за що нас люблять та розповідають іншим.

Результати

Вже пройшло сім років від старту власного бізнесу. Зараз мені здається, що якби я могла повернути час назад, я б усе одно почала цим займатися. Попри те, що все сталося випадково, взуття – це однозначно моє. Ми відкрили для України такі бренди, як Jeffrey Campbell і Café Noir, Frank Wright. Ми також привчили наших клієнтів, що українське взуття – можливе, якісне, цікаве. Наприклад, такі класні бренди, як Kachorovska Atelier, Циркуль, Julia Kosova.

Моя особиста порада – не влазити у великі фінансові зобов’язання від сторонніх людей, які потім будуть хотіти впливати на рішення щодо бізнесу. Якщо у вас є можливість профінансувати ідею самому – це ідеальний варіант. Бізнесом легше керувати, коли ви не залежите від чужої думки.

Плани – утриматися на ринку в цей важкий час, як банально це б не звучало. Ну і стати улюбленим взуттєвим магазином тих українців, які розуміються на красивому взутті.

Наталья Валевская о материнстве.

*

Top