Підвищення «Укрзалізницею» цін на вантажні перевезення може знищити фермерство – заява асоціації

Втрати врожаю зернових та олійних культур складуть біля 1,3 млн тонн

Зростання вантажних тарифів «Укрзалізниці» (УЗ) та відсутність можливості бронювання для малих аграріїв можуть знищити фермерство в Україні. А також – знизять надходження місцевих податків.

Про це заявив Всеукраїнський конгрес фермерів (ВКФ).

«Зокрема, анонсоване «Укрзалізницею» зростання вантажних тарифів на 37% матиме негативний вплив на прибутковість мікро господарств та фермерських господарств, адже підвищена вартість логістики буде повністю перекладена на закупівельні ціни агропродукції», – вважають у конгресі.

Там наголосили, що через значно нижчі доходи дрібні аграрії не зможуть закупити достатню кількість добрив. А саме ця стаття витрат є балансуючою для малого агробізнесу: наявність грошей означає наявність добрив.

Відсутність коштів і добрив відповідно призведе до падіння врожайності на 30%, та, як наслідок, збитковості – оскільки площа обробітку однакова, а урожай – різний.

За оцінками експертів ВКФ, ріст тарифу УЗ призведе до втрати для мікро господарств та фермерських господарств орієнтовно 1,3 млн тонн урожаю зернових та олійних культур на суму $300 млн.

«Підвищення вантажного тарифу перенаправить виробників агропродукції із залізниці на автошляхи. Переорієнтація на перевезення автомобільними шляхами може призвести до погіршення їхнього стану, що вкрай неприйнятно  особливо в умовах війни», – зазначено у повідомленні.

Як писав Hubs.ua, 5 грудня 2024 року Наглядова рада «Укрзалізниці» (УЗ) погодила індексацію тарифів на перевезення вантажів на 37% з 1 лютого 2025 року. Бізнес розкритикував ці наміри.

Зокрема в Європейській бізнес асоціації зазначили, що підвищення тарифів на залізничні вантажні перевезення створить додатковий фінансовий тягар для бізнесу та знизить конкурентоспроможність залізничної логістики. На думку асоціації «Укрзалізниця» повинна зменшувати витрати замість підвищення цін на 37% для бізнесу.

Навіть поточні тарифи УЗ перевищують спроможності учасників ринку, через що підприємства змушені скорочувати виробництво або переходити на перевезення автотранспортом. Це призводить до руйнування доріг та зростання мільярдних витрат з бюджету на їхній ремонт.

Як вважає очільник консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн, трейдери пальним відмовляться від вантажних перевезень «Укрзалізницею» після підвищення цін. За його словами автомобільних бензовозів більш ніж достатньо, їхня кількість із 2021 року зросла учетверо.

В УЗ індексацію тарифів обґрунтовують тим, що вартість залізничних вантажних перевезень критично відстає від зростання витрат. Замість регулярної щорічної індексації цін відбуваються стрибкоподібні зміни тарифів (востаннє ціни піднімали у 2022 році). Водночас навіть остання індексація не компенсувала загального інфляційного тиску.

Індексування тарифів перевізнику потрібно через очікуване скорочення доходів у 2025 році: прогнозується зменшення обсягів перевезень, зокрема вугілля та зерна, збільшення енерговитрат (складна ситуація в енергетиці), зменшення доходів від оренди вагонів і інші фактори.

Після різкої реакції бізнес-спільноти введення нових тарифів поки відтермінували на невизначений термін. Як розказав 31 січня «Укрінформу» заступник директора департаменту комерційної роботи УЗ Валерій Ткачов, невідомо коли запровадять індексацію тарифів на вантажні перевезення, оскільки попереду погодження рішення із зацікавленими відомствами, зокрема, Мінрозвитку (Мінгромад) та Мінекономіки.

*

Top