У 2025 році в УЗ очікують зменшення обсягів перевезень на фоні збільшення виробничих витрат. Ці втрати вирішили компенсувати підняттям цін
У консалтинговій групі «А-95» заявили, що трейдери пальним відмовляться від вантажних перевезень «Укрзалізницею» (УЗ) після підвищення нею тарифів на 37%.
Такий прогноз на сторінці Facebook озвучив очільник групи Сергій Куюн.
«Підвищити тарифи на вантажні перевезення на 37%? Звісно, можна, але про такий вантаж як пальне УЗ може забути», – написав він.
На його думку, тенденція відмови постачальників нафтопродуктів від залізничних перевезень очевидна і склалась вже протягом декількох років.
Куюн навів динаміку частки імпортних перевезень моторних палив залізницею, які сумарно впали з 2021 року з 7,9 млн т до 5,2 млн т:
— бензин – з 99% до 64%,
— дизпальне – з 84% до 35%,
— LPG – з 73% до 23%.
«Тенденція відмови від залізничних перевезень спостерігалася ще до 2021 року, але переважно через величезні затримки: Україною вагони могли йти класичні 2-3 тижні, а то й більше», – зазначили в групі.
Як пояснює Куюн, через повномасштабне вторгнення напрямки імпорту пального повністю змінились. Замість росії та Білорусі постачати нафтопродукти стали з Європи, де у залізниці більш вузька колія та більш складні умови контрактування залізничних перевезень. Це об’єктивно зменшило інтерес до транспортування товару залізницею.
Також цей інтерес упав унаслідок мінімізації використання нафтобаз через постійні обстріли.
Як наслідок, понад третина всіх перевезень нафтопродуктів перейшла на автомобільний транспорт як більш мобільний та дешевший.
«Річ у тому, що за фактом жд-тарифи зростали постійно. І якщо раніше залізниця вигравала хоча б на довгих маршрутах, то наразі нема й такої переваги. Зі слів трейдерів, не зовсім зрозуміле й ставлення УЗ до своїх клієнтів: рік тому обіцяли розробити тарифну сітку під кожного вантажовласника залежно від маршрутів та обсягів, та у результаті не зроблено нічого», – критикують роботу державного монополіста у групі.
Як резюмує Куюн, збільшення тарифу на 37% викреслить нафтопродукти з номенклатури перевезень УЗ остаточно. Бензовозів більш ніж достатньо, їхня кількість із 2021 року зросла учетверо.
«Можливо, втрату пального планують перекрити надходженнями від інших вантажів. Але, зі слів тих же нафтотрейдерів, нові тарифи будуть вищими за європейські, що вже саме собою наштовхує на думки про певну неадекватність», – пише експерт.
5 грудня 2024 року Наглядова рада «Укрзалізниці» погодила індексацію тарифів на перевезення вантажів на 37% з лютого 2025 року. Бізнес розкритикував ці наміри.
В УЗ індексацію тарифів обґрунтовують тим, що вартість залізничних вантажних перевезень критично відстає від зростання витрат. Замість регулярної щорічної індексації цін відбуваються стрибкоподібні зміни тарифів (востаннє ціни піднімали у 2022 році). Водночас навіть остання індексація не компенсувала загального інфляційного тиску.
Також начебто індексувати тарифи перевізнику потрібно через очікуване скорочення доходів у 2025 році: прогнозується зменшення обсягів перевезень, зокрема вугілля та зерна, збільшення енерговитрат (складна ситуація в енергетиці), зменшення доходів від оренди вагонів і інші фактори.
Як писав Hubs.ua, за січень-вересень 2024 року залізницею перевезено 131,88 млн тонн вантажів, що на 24,88 млн. тонн (+23,3%) більше, ніж за аналогічний період 2023 року.
16 грудня 2024 року віцепрем’єр-міністр з відновлення – міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба, повідмив, що УЗ у 2024 році перевезла понад 148 млн тонн вантажів. Приблизно стільки ж склали річні перевезення у період 2022-2023 рр. У 2021 році цей показник досяг 314 млн т.
Збиток компанії у 2022 році – 10,8 млрд грн. Прибуток у 2023 році – 4,9 млрд грн. За перше півріччя 2024 року прибуток склав біля 3 млрд грн. Але за підсумками 9 місяців вже знизився до 1,66 млрд грн. За результатами 2024 року керівництво УЗ прогнозує збиток.
Як повідомляло ІА «Інтерфакс-Україна», на днях міжнародне рейтингове агентство Standard&Poor’s знизило кредитний рейтинг «Укрзалізниці» до «CC» з «»CCC+» у зв’язку з пропозицією про відтермінування на рік виплати за двома випусками єврооблігацій. Негативний прогноз відображає думку агентства про те, що УЗ, швидше за все, реалізовує свої плани з реструктуризації боргу в найближчі кілька тижнів, що S&P вважає рівносильним дефолту.