Депутатський проєкт закону, який готується до другого читання, передбачає подорожчання підключення відновлювальної енергетики до мережі
Наслідком прийняття законопроєкту №11392 може стати збільшення вартості підключення об’єктів відновлювальної енергетики (ВДЕ) до енергомереж. Таку позицію бізнесу озвучила Європейська бізнес асоціація (ЄБА).
Мова йде про законопроєкт №11392 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення господарської діяльності». Його автори – народні депутати Андрій Герус, Дмитро Кисилевський, Ігор Марчук, Олександр Маріковський. У першому читанні документ було затверджено парламентом 21 серпня 2024 року.
«У Верховній Раді проходить підготовку до другого читання законопроєкт №11392, загальною метою якого є спрощення та пришвидшення процесу приєднання нових об’єктів до електричних, газових, теплових мереж та мереж централізованого водопостачання… законопроєкт пропонує як позитивні зміни, так і положення, які бізнес пропонує доопрацювати», – вважають в ЄБА.
В асоціації зауважили, що проєкт дозволяє за певних умов продовжувати до шести років терміни на завершення будівництва об’єктів, які не були добудованими через обставини, пов’язані з воєнними ризиками. Хоча бізнес, який представляє ЄБА, зазначає, що такого терміну подовження може бути недостатньо. Також законопроєкт містить позитивні положення стосовно можливості бронювання потужностей ВДЕ та деяких питань експлуатації об’єктів.
Фіксований в EUR аванс — зупинка проєктів
«Водночас бізнес має перестороги, що позитивний ефект законопроєкту може нівелюватися через норму, яка вводить авансову плату за приєднання нових об’єктів відновлюваної енергетики до енергомережі в розмірі 10 EUR за кожен кіловат потужності», – повідомляють в асоціації.
За оцінками компаній-членів Комітету з енергетики ЄБА, для приєднання однієї вітрової чи сонячної станції до мереж оператора системи передачі потужністю, наприклад, 100 МВт замовник буде зобов’язаний одразу сплатити 1 млн євро авансу.
Така сума може перевищувати вартість приєднання, що залежить від технічних рішень, які будуть погоджені сторонами протягом року після оплати. Це вилучає обігові кошти у забудовника в умовах війни.
«Водночас інвестори вже ризикують, вкладаючи в енергетику, тоді як авансові платежі ніяк не гарантують, що інвестор зможе збудувати проєкт, а НЕК Укренерго – зможе реалізувати будівництво точки приєднання, зокрема, через ризик знищення енергетичної інфраструктури», – зазначили в ЄБА.
Крім того, за словами представників асоціації, через встановлення фіксованої плати на основі EUR вартість авансового внеску може суттєво зрости в умовах валютних коливань. Через цей додатковий фінансовий тягар інвестори можуть призупинити розгортання низки проєктів ВДЕ, які мали б закласти фундамент «зеленої» відбудови.
«В умовах обстрілів рф енергетичної інфраструктури було би доцільно взагалі відмовитися від ідеї введення як авансових платежів, так і будь-яких інших додаткових плат за приєднання до мережі. Замість створення додаткових бар’єрів законодавство повинно сприяти максимальному спрощенню та полегшенню процедур приєднання, щоб пришвидшити відновлення і модернізацію енергетичної інфраструктури», – вважають в ЄБА.
Також на думку асоціації потрібно стимулювали побудову сховищ енергії поряд з вже збудованими потужностями «зелених» електростанцій.
Міненергетики — ВДЕ треба подвоїти за 5 років
За словами міністра енергетики України Герман Галущенко, «у 2024 році урядом схвалено Національний енергетичний і кліматичний план та Національний план дій з відновлюваної енергетики з метою досягнення 27% частки ВДЕ у загальному споживанні до 2030 року. А це означає, що існуючі 10 ГВт ВДЕ потрібно подвоїти за 5 років».
Як передає пресслужба Міненергетики, про це він заявив у відеозверненні до учасників «Регіональної конференції з питань чистої та безпечної енергетики», організованої Atlantic Council.
«Попри втрату понад 9 ГВт потужностей через війну, Україна впровадила законодавчі заходи для розвитку ВДЕ: PPA, net-біллінг, рішення для власного споживання та гарантії походження. Також запроваджено модель контрактів на різницю (CfD) для аукціонів і ринкову систему для виробників за пільговим тарифом», – повідомив Роман Галущенко.
Перший пілотний аукціон з ВДЕ заплановано на жовтень-листопад 2024 року із 110 МВт із загальної квоти, включно з технологіями вітрової, сонячної, біоенергетики та малої гідроенергетики. Також запущено електронний Реєстр гарантій походження у відповідності до європейських практик.
«За перший місяць роботи Реєстру створено 800 облікових записів та зареєстровано 300 об’єктів ВДЕ», – зазначив міністр.
За його словами, сьогодні в Україні діє близько десятка державних програм, спрямованих на підтримку розвитку відновлюваної енергетики. Зокрема, Кабмін затвердив Стратегію розвитку розподіленої генерації на період до 2035 року та відповідний план заходів з її реалізації до 2026 року.
Галущенко також повідомив, що до повномасштабного вторгнення в Україні не було модулів для виробництва біометану. Зараз чотири компанії можуть щорічно виробляти близько 10 млн. кубометрів біометану.
Як повідомляв Hubs.ua, у жовтні 2024 року Мінекономіки затвердило перелік техніки та обладнання, на які передбачена компенсація державою 15%. Компенсувати витрати бізнесу на придбання такої техніки держава буде у разі купівлі її в українських підприємств, які досягли ступеня локалізації виробництва більше 40%.
Зокрема у цей перелік ввійшло енергетичне обладнання:
— промислові системи накопичення електричної енергії;
— сонячні панелі, електростанції, колектори;
— вітрові електростанції та мінігідроелектростанції;
— вітроенергетичні електрогенераторні, газотурбінні, газопоршневі та когенераційні установки;
— трансформатори, розподільчі шафи; теплові помпи; індивідуальні теплові пункти, рекуператори, прилади обліку.