Організатори акцій у Польщі та Словаччині тісно пов’язані з російськими антиукраїнськими структурами
Польські перевізники, які заблокували пункти пропуску на польсько-українському кордоні та вимагають «справедливої конкуренції», взаємодіють із особами, які мають зв’язки з російською федерацією.
Даний висновок було зроблено в рамках розслідування інформагентства Guildhall. Журналісти також виявили, що російський вплив є у рамках аналогічних заходів у Словаччині.
За даними видання, офіційним організатором блокування кордону Польщі з Україною виступає польський громадянин Рафал Меклер, власник транспортної компанії Rafał Mekler Transport. Він є представником осередку проросійської партії «Конфедерація свободи та незалежності» у Люблінському воєводстві, що має тісні зв’язки з росією. Зокрема лідер партії Януш Корвін-Мікке виступав із закликами про визнання окупації Криму і сам відвідував анексований півострів у 2015 році, де зустрічався з керівником російської окупаційної адміністрації Сєргєєм Аксьоновим.
«Конфедерація свободи та незалежності» пов’язана з іншою польською правою організацією «Всепольська молодьож», яка має давні зв’язки з Російським імперським рухом, що, серед іншого, займався вербуванням терористів для угруповань «днр» та «лнр». Лідер списку «Конфедерації свободи та незалежності» під час виборчої кампанії до Польського Сейму 2023 року Зіомовіт Пшебітковський – колишній лідер руху «Всепольська молодьож».
«Конфедерація свободи та незалежності» та «Всепольська молодьож» проводять спільні заходи. Зокрема, 2019 року було проведено євроскептичний Марш суверенітету.
Поточна акція на польсько-українському кордоні не перший епізод участі польських перевізників у кампаніях, які мають ознаки російських активних заходів. З початком російського вторгнення в Україну, Rafał Mekler Transport та ціла низка інших польських компаній, учасників поточних протестів, зокрема Kam-Trans, Jata-Trans, BOR-TOM, GLT POLSKA, KMS LOGISTYKA та PEO-TRANS неодноразово проводили акції з вимогами скасування антиросійських санкцій.
Політичний вплив на заходи в Польщі заслуговує окремої уваги. 16 листопада на польському пункті пропуску «Корчова» відбулася зустріч організаторів акції із співзасновником згаданої вище, пов’язаної з рф партії «Конфедерація свободи та незалежності» та лідером «Конфедерації польської корони» Гжегожем Брауном.
З початком вторгнення рф в Україну Гжегош Браун був єдиним депутатом Сейму Польщі, який проголосував проти резолюції із засудженням російських воєнних злочинів, прийнятої після розкриття подій у Бучі. Системно займає позицію проти присутності українських мігрантів у Польщі та є автором слогана «зупинимо українізацію Польщі».
У 2018 році Гжегош Браун провів у москві зустріч із журналістом видання «Россия Сегодня» Лєонідом Свірідовим, депортованим з Польщі за шпигунство на користь росії.
Як і «Конфедерація свободи та незалежності» Гжегош Браун бере особисту участь у заходах із зазначеною вище організацією «Всепольська молодьож». Ця організація також має зв’язки з воєнізованим праворадикальним угрупуванням Задружне коло (польськ. Zadrużny Krąg – Dywizja Słowiańska), яке співпрацює з неонацистським угрупуванням «Русов», що нині воює в лавах російської армії.
Інший учасник акції на польсько-українському кордоні, власник згаданої компанії PEO-Trans, громадянин республіки Білорусь – Гордеюк Віктор Степанович. Аналіз сторінок Гордеюка у соціальних мережах дозволяє встановити, що останній проходить навчання в одному із вищих військових навчальних закладів Білорусі. Рідний брат Віктора Гордеюка – Гордеюк Андрій Степанович – проходить службу у 38-й окремій десантно-штурмовій бригаді армії Білорусі.
Організаторами акції у Словаччині виступили представники громадської організації «Союз автоперевізників Словаччини» (UNAS). Підтримала акцію антиєвропейська праворадикальна партія «Наша Словаччина», яка виступає за «відновлення дружніх зв’язків» з росією. Лідер цієї партії – словацький політик Маріан Котлеба – у 2014 році написав листа колишньому президентові України Віктору Януковичу, де порівняв Революцію Гідності з тероризмом.
Нагадаємо, на польсько-українському та словацько-українському кордонах перевізники продовжують блокувати пункти пропуску вимагаючи повернення системи видачі дозволів українцям для роботи в ЄС, попри те, що Європейська комісія вже заявила, що виконання таких вимог не є юридично можливим.