Думка щодо законодавчих ініціатив по реалізації державою «санкційної» нерухомості
Яна Корнійчук, заступник начальника відділу правової перевірки об’єктів інвестування адвокатського об’єднання Investment Laweyr Group (думка):
У кінці жовтня Кабінет Міністрів зареєстрував у Верховній Раді проєкт Закону №10199 «Про внесення змін до деяких законів України щодо квартир, стягнених в дохід держави за рішенням суду відповідно до Закону України «Про санкції».
Що пропонують
Відповідно до Закону «Про санкції» одним із видів санкцій є стягнення в дохід держави активів, що належать фізичній або юридичній особі, яка своїми діями створила суттєву загрозу національній безпеці, суверенітету чи територіальній цілісності України або значною мірою сприяла вчиненню таких дій іншими особами.
Але цей Закон не врегульовує питання реалізації нерухомого майна – квартир, стягнутих в дохід держави за рішенням суду.
Тож автори законопроєкту №10199 і пропонують рішення – надати право Фонду державного майна України (ФДМУ) реалізовувати такі квартири.
Для цього, згідно проєкту, необхідно внести зміни до Закону «Про приватизацію державного і комунального майна», які поширять його дію на приватизацію об’єктів житлового фонду, а саме, квартир підсанкційних осіб (звертаємо увагу, що реалізація будинків, земельних ділянок та іншого майна таких осіб даним законом не передбачена), та віднесуть їх до об’єктів малої приватизації, якщо уряд визначить такий спосіб виконання рішення суду як конфіскація майна.
Підкреслимо, що станом на сьогодні дія Закону «Про приватизацію державного і комунального майна» не поширюється на приватизацію об’єктів державного житлового фонду. Їх приватизація відбувається відповідно до Закону «Про приватизацію державного житлового фонду». Проте останній не містить норм щодо приватизації об’єктів державного житлового фонду, які стягнуті в дохід держави на підставі рішення суду відповідно до Закону «Про санкції».
У свою чергу, законопроєкт №10199 пропонує внести зміни до Закону «Про приватизацію державного житлового фонду», відповідно до яких дія цього документу не поширюватиметься на приватизацію квартир підсанкційних осіб у разі прийняття урядом рішення про застосування до них санкцій шляхом стягнення цих об’єктів в дохід держави. Так як саме цей Закон загалом регулює питання про приватизацію квартир, будинків, житлових приміщень у гуртожитках, а також кімнат у квартирах та будинках, де мешкають два і більше наймачів.
Також підкреслю, що рішення про застосування санкцій ухвалюється тільки судовим рішенням. Тож центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб щодо яких застосовано санкції, зобов’язаний звернутися до Вищого антикорупційного суду з позовною заявою про застосування до них санкцій.
Обтяження стягненню не завадять
Важливо зазначити, що, відповідно до Закону «Про санкції», накладення на активи арешту, встановлення щодо них мораторію чи будь-яких інших обтяжень (заборони розпоряджатися або користуватися ними), а також перебування таких активів у заставі не перешкоджає їх стягненню у дохід держави як санкції, передбаченої п. 1-1 ч. 1 ст. 4 цього Закону. А також не перешкоджає здійсненню реєстраційних дій, передбачених ст. 17 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».
Тобто, якщо на майні підсанкційної особи є будь яке обтяження (арешт, заборона, іпотека, застава або інше обтяження), то це не збереже її актив і не стане перешкодою для виконання рішення суду щодо стягнення у дохід держави нерухомого майна.
Активи щодо яких ухвалено рішення про застосування санкції підлягають передачі Фонду державного майна України протягом п’яти робочих днів з дня набрання законної сили рішенням суду. У подальшому, відповідно до Закону «Про санкції», ФДМУ здійснює управління такими активами, а також реалізує їх шляхом проведення аукціону.
Чи безпечно купувати
Щодо безпечності придбання нерухомого майна підсанкційних осіб, то слід зазначити, що воно стягується у дохід держави як санкції на підставі рішення суду. Відповідно, як і будь-яке рішення суду, воно підлягає перегляду апеляційною та касаційною інстанцією за заявою особи, на яку накладені санкції, або іншою заінтересованою особою, чиї права та інтереси порушені таким судовим рішенням.
Відповідно, перед придбанням такого майна потрібно перевірити, чи переглядалось рішення суду щодо застосування санкцій шляхом стягнення в дохід держави майна в порядку апеляційного та касаційного оскарження та встановити, чи є воно остаточним. У противному випадку покупець наражає себе на небезпеку втратити таке майно, якщо первинне рішення суду щодо застосування санкцій буде скасоване.
Публікації у розділі Дискусії у форматі «Колонка» відображають думку виключно автора тексту, вказаного на початку статті. Позиція автора колонки може не співпадати з точкою зору редакції Hubs.ua. Видання залишає за собою право публікувати думку інших авторів щодо викладених у цій статті тем.