Укрзалізниця повинна зменшувати витрати замість підвищення цін на 37% для бізнесу – ЄБА

Асоціація звернулась до уряду з проханням не допустити підвищення тарифів на вантажні перевезення

Підвищення тарифів на залізничні вантажні перевезення створить додатковий фінансовий тягар для бізнесу та знизить конкурентоспроможність залізничної логістики.

Про це заявила Європейська бізнес асоціація (ЄБА) у листі до прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля з проханням не допустити збільшення цін на перевезення.

Як писав Hubs.ua, 5 грудня 2024 року Наглядова рада «Укрзалізниці» (УЗ) погодила індексацію тарифів на перевезення вантажів на 37% з лютого 2025 року. Бізнес розкритикував ці наміри.

До прикладу, на думку очільника консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна, трейдери пальним відмовляться від вантажних перевезень «Укрзалізницею» після підвищення цін. За його словами автомобільних бензовозів більш ніж достатньо, їхня кількість із 2021 року зросла учетверо.

В УЗ індексацію тарифів обґрунтовують тим, що вартість залізничних вантажних перевезень критично відстає від зростання витрат. Замість регулярної щорічної індексації цін відбуваються стрибкоподібні зміни тарифів (востаннє ціни піднімали у 2022 році). Водночас навіть остання індексація не компенсувала загального інфляційного тиску.

Також начебто індексувати тарифи перевізнику потрібно через очікуване скорочення доходів у 2025 році: прогнозується зменшення обсягів перевезень, зокрема вугілля та зерна, збільшення енерговитрат (складна ситуація в енергетиці), зменшення доходів від оренди вагонів і інші фактори.

В ЄБА зазначають, що навіть поточні тарифи УЗ перевищують спроможності учасників ринку, через що підприємства змушені скорочувати виробництво або переходити на перевезення автотранспортом. Це призводить до руйнування доріг та зростання мільярдних витрат з бюджету на їхній ремонт.

За даними асоціації, внаслідок підвищення вантажних тарифів у червні 2022 року, вартість транспортування вугілля, руди та вапняку зросла на 140%, металу – на 70%, зернових – на 65%.

«Висока вартість логістики залишається одним зі стримуючих факторів для експорту. За оцінками експертів асоціації, внаслідок російської військової агресії логістичні витрати значно зросли, в певних галузях – до 40% від собівартості продукції. Вкупі зі складною ситуацією в енергетиці, дефіцитом персоналу, зростання вартості логістики значно збільшує витрати українського бізнесу та погіршує конкурентоспроможність українських товарів на міжнародних ринках», – пояснюють свою позицію в ЄБА.

В асоціації звернули увагу на те, що підвищення тарифів буде мати зворотній ефект та не поліпшить фінансові показники монополіста – через зменшення конкурентоспроможності залізничної логістики «Укрзалізниця» втрачає доходи.

«Згідно з фінансовою звітністю, за 9 місяців 2024 року компанія отримала прибуток у 1,6 млрд грн, тоді як за аналогічний період 2023 року прибуток становив 8,2 млрд грн. Водночас керівництво перевізника вже прогнозує збитки у розмірі до 2,5 млрд грн до кінця 2024 року. На думку бізнесу, ситуація із фінансовими показниками Укрзалізниці демонструє необхідність термінового перегляду її витратної політики», – йдеться у повідомленні ЄБА.

Відтак основні фінансові проблеми «Укрзалізниці» не пов’язані з вантажними перевезеннями. Вони, за інформацією компаній-членів асоціації, були рентабельними на рівні 27% у 2023 році. Зменшення прибутку є наслідком ситуації з пасажирськими перевезеннями, збитки від яких у 2024 році можуть досягти 20 млрд грн.

На думку бізнесу, в умовах війни покриття цих витрат з державного бюджету є нереальним, втім їх можна зменшити завдяки оптимізації витрат і вдосконаленню системи оплати за приміські перевезення.

Замість підвищення тарифів, яке посилить фінансовий тиск та призведе до скорочення обсягів перевезень, УЗ важливо зосередитися на підтримці експорту, підвищенні операційної ефективності та залученні клієнтів на залізницю через конкурентоспроможну тарифну політику. Це утримає вантажі на залізниці, значно покращить фінансовий стан монополіста та збереже валютні надходження до бюджету.

*

Top