У проєкт вже залучено понад $140 млн
Компанія ZeroAvia випробувала найбільший літак, який частково працює на водневих паливних елементах, пише видання MIT Technology Review.
ZeroAvia – британо-американський розробник водневих електричних систем для літаків, з головним офісом в США, заснований у 2017 році. Як повідомляє компанія їй вдалось успішно завершити тестовий політ дев’ятнадцятивмісного літака.
Тестування проводилось у британському аеропорту Котсуолд у січні 2023 року і тривало близько 10 хвилин. Під час польоту ліві двигуни літака працювали від водневих паливних елементів і акумуляторів, тоді як праві від викопного палива (керосину).
Водневі паливні елементи представляють собою один із потенційних шляхів, який, як сподіваються, може допомогти зменшити викиди в авіаційній промисловості. Але щоб досягти значного скорочення, цю технологію потрібно адаптувати для живлення великих літаків.
На авіаційну промисловість припадає близько 3% світових викидів парникових газів, і дана галузь швидко розвивається. Хоча авіакомпанії та деякі галузеві групи пообіцяли досягти нульових викидів до 2050 року, це важко забезпечити без зміни у використанні викопного палива.
Компанія ZeroAvia залучила понад $140 млн фінансування від інвесторів, включаючи United Airlines та American Airlines, а також Breakthrough Energy Ventures, енергетичний фонд Білла Гейтса.
Розробники кілька років проводили тестові польоти на менших літаках. У 2021 році один апарат при посадці отримав пошкодження після відключення резервної батареї. У момент коли працювали лише водневі паливні елементи, літак втратив живлення своїх електричних двигунів.
У процесі окислення водню паливні елементи виробляють електроенергію, яка приводить в рух двигун (у даному випадку літака). При цьому в атмосферу викидається лише пара води.
Незважаючи на затримки та проблеми в ZeroAvia все ще збираються виконати раніше оголошені плани комерційного запуску літака у 2025 році. Поки невідомо, який тип літака буде використовуватися і який комерційний партнер буде задіяний у цій програмі. Але повідомляється, що літак на водневих елементах матиме від 10 до 20 місць.
У липні 2022 року інформаційне агентство Нова Влада писало, що компанія Hydroplane Ltd. з Марина-дель-Рей (Каліфорнія, США) розробляє силовий агрегат на водневих паливних елементах. А у жовтні 2021 року стартап із Лос-Анджелеса Universal Hydrogen, який розробляє водневі технології для літаків, успішно завершив черговий раунд залучення інвестицій, отримавши $62 млн.