Для налагодження плідної співпраці бізнесу та законодавчого органу у побудові належної системи контролю якості у дорожньому будівництві спочатку треба організувати засідання Комітету ВРУ з питань транспорту та інфраструктури. І запросити на нього всі дотичні до цієї галузі бізнес-спілки: у сфері будівельних матеріалів, Укрцемент, асоціацію видобувачів піску тощо. Депутатам буде слушно дотриматись їх порад.
Про це Hubs у коментарі сказав Костянтин Салій, президент Всеукраїнської спілки виробників будматеріалів.
«Ми готові надати методологічну допомогу народним депутатам, так як наша Спілка єдина є дійсним членом та представляє Україну в Європейській асоціації виробників та дистриб’юторів будматеріалів UFEMAT. Ця асоціація являється консультативною групою по будівельній продукції в Єврокомісії. Зокрема, Спілка працює над тим, як втілити в Україні найкращі європейські зразки у регуляторній сфері. Маємо великий досвід у тому, що відбувається у будівництві, у тому числі дорожньому. Розуміємо як мудрують будівельники, щоб державні кошти опинились в їхній кишені. І які потрібно ставити цифрові та людські перепони проти маніпуляцій. Щоб будь-який будівельний об’єкт в Україні не наражав громадян на небезпеку», – прокоментував він.
Таку позицію виданню Костянтин Салій озвучив як реакцію на заклик на Facebook народного депутата від «Слуги народу» Юрія Корявченкова, який є головою підкомітету з питань автомобільних доріг та дорожнього господарства транспортного Комітету.
Зокрема, Юрій Корявченков наголосив, що «Велике будівництво» повинно бути якісним: «Десь асфальт «поплив» на другий рік експлуатації… Десь цементобетону недоклали… Чи його поклали так, що треба весь перекладати… Чи замість цементу однієї марки поклали іншої… Чи якісні будівельні матеріали замінили на дешеву пародію… чи взагалі використовують матеріали, які не передбачені ДСТУ та ДБН…В Укравтодорі – НЕ ЗНАЮТЬ, з яких матеріалів, і наскільки якісно будують українські дороги. … А значить, не можуть проконтролювати – ні якість, ні кількість, ні вартість».
Народний депутат закликав людей та бізнес інформувати профільний підкомітет про випадки порушення технології будівництва шляхів, підміни матеріалів чи використання матеріалів незаконного походження. «Вважаю всебічне сприяння реформі технічного нагляду в Україні – пріоритетною задачею Підкомітету… Ми спільно маємо змінити систему контролю, щоб якість було гарантовано на кожному з етапів – ще до влаштування дорожнього одягу», – заявив Корявченков
У зв’язку з цим Костянтин Салій виступає за введення електронних товаро-транспортних накладних та інші технологічні інновації: «Це потрібно для того щоб побачити якісь «відбитки пальців» постачальників – хто, які матеріали та коли постачав. Також невдовзі парламент буде розглядати законопроєкти, якими запроваджується електронний паспорт будівництва об’єктів. Ми вважаємо, що в цей паспорт потрібно вписувати інформацію про всі поставки будвиробів: час, дата, хто приймав, який сертифікат якості, яке авто доставляло тощо. Якщо не дай Боже трапиться катастрофа, то можна перевірити, з чого та як будувалась споруда. Ми багато подібних ініціатив хочемо обговорювати та пропонувати народним депутатам та регуляторним державним органам».
Він також заявив, що Спілка пропонує запроваджувати так зване BIM-проєктування при будівництві саме державних/комунальних об’єктів, які реалізуються через тендери на Prozorro (інформаційне моделювання будівель від англ. Building Information Modeling, за допомогою BIM-технології створюється інформаційна модель, яка забезпечує точне бачення проєкту у цілому). Технологія дозволить робити економічно оптимальний кошторис з використанням якісних матеріалів. Як зазначає Салій, саме кошторис в Україні є однією з найбільш корупційно ємних компонентів будь якого проєкту. Як правило, кошториси необґрунтовано роздувають. Комп’ютерна автоматизація процесу дозволить показати найбільш оптимальні витрати на всіх стадіях процесу та зробить його максимально прозорим.
За його словами, це допоможе правоохоронцям швидко проводити розслідування та технічному нагляду, який в Україні тільки відроджується. Також це допоможе ринковому нагляду за будівельними матеріалами, щоб можна було бачити хто і як «грає» на ринку з якістю та наскільки законні ці матеріали. Наприклад, він наголосив, що будівельний пісок часто видобувається без спецдозволів та сплати податків.
«Зміни йдуть. Але ми хочемо, щоб депутати дослухались до профільних бізнес-спілок, які можуть розповісти багато цікавих фактів. У цьому ключі мені дуже сподобався допис пана Корявченкова. Ми побачили людину, яка розуміє проблему. А розуміння проблеми – це вже 50-60% успіху. Тепер треба добавити до цього інструментарій. І проблема з якістю перестане бути проблемою для держави та економіки», – резюмував Костянтин Салій.
Як раніше писав Hubs, якість утримання автошляхів Укравтодором прямує до «нуля», а масове використання матеріалів з відходів промисловості під час будівництва доріг відбувається з порушенням ДСТУ.