Документом передбачено безумовне право чиновника на власний розсуд тимчасово зупиняти діяльність суб’єкту господарювання
У проєкті закону про основні засади державного нагляду (контролю) закладені надмірне навантаження та шкідливі регуляторні обтяження для бізнесу, заявили у Федерації роботодавців України (ФРУ).
Мова йде про проєкт №5837, яким уряд пропонує замінити закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Законопроєкт поданий Кабінетом Міністрів ще 5 серпня 201 року. Прийнятий у першому читанні 8 жовтня 2024 року.
У свою чергу ФРУ звернулась до народних депутатів з ініціативою внесення законодавчих пропозицій до проєкту №5837 при підготовці його до другого читання.
«За аналізом експертів ФРУ згаданий проект Закону характеризується посиленням надмірного навантаження та встановлення шкідливих регуляторних обтяжень для бізнесу під час здійснення заходів з державного нагляду (контролю)», – йдеться в релізі федерації.
Зокрема (але не виключно) у ФРУ озвучили наступні ризики, які закладені у документі:
1) Передбачено безумовне право посадової особи контролюючого органу з тимчасового повного або часткового припинення (зупинення) виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, використання земельних ділянок, експлуатації територій, будинків, будівель, споруд та їх частин, машин та механізмів, надання послуг суб’єктом господарювання.
При цьому чиновник може керуватись лише дискреційними та оціночними категоріями «що є необхідними та достатніми для усунення загрози».
У суді роботодавець хоча б може захищатися, а призупинення виробництва в односторонньому порядку за рішенням посадової особи контролюючого органу – потенційний ґрунт для корупції.
Але, за оцінкою федерації, це є небезпечним не тільки через наявність значної корупційної складової, а й через те, що інспектори мають низький компетентний рівень для здійснення такої оцінки. Свого часу законодавець, визнаючи повноваження виключно за судом із зупинення бізнесу, виходив з того, що це може оцінювати лише фахова особа з відповідною освітою та рівнем знань та компетенцій.
Зупинення ж лише одного об’єкта на 5 днів при безперервному виробничому процесі, означає його зупинення в цілому, гальмування усієї ланки постачання, зрив контрактів, втрати бюджетів ОТГ, Держбюджету, втрату робочих місць.
2) Пропонується зняти обмеження щодо сумарної тривалості перевірок протягом року.
Дана норма у діючому законі захищає права бізнесу на ефективне, передбачуване здійснення господарської діяльності. Наразі це дуже корисна норма, яка частково нівелює негативні зміни в частині збільшення тривалості проведення перевірок.
3) Пропонується розширити перелік підстав для проведення планових перевірок.
4) Передбачено збільшення періодичності перевірок.
5) Пропонується позбавити повноважень Експертно-апеляційну раду з питань ліцензування при Державній регуляторній службі (ЕАР ДРС) з погодження проведення планових перевірок органами ліцензування.
За інформацією ФРУ, у різні роки діяльності ЕАР кількість необґрунтованих звернень за цією підставою складала 40-50% від отриманих звернень. Це дозволило не допустити необґрунтовані позапланові перевірки, зекономити кошти Держбюджету.
За відсутності погодження ДРС за цією підставою, всі надіслані звернення автоматично будуть підставами для проведення позапланових перевірок, контролюючий орган не здійснюватиме належну правову оцінку обґрунтованості звернення, яку у свою чергу повинен погоджувати незалежний орган.