Опитування бізнеса у сфері цифрових послуг: як війна вплинула на діяльність

Російська військова агресія відчутно змінила життя українців та бізнес-діяльність в країні. Щоденно зростає перелік вітчизняних та світових компаній, які припиняють будь-які комерційні відносини з росією.

Наслідки залежать від того до якого сектору чи галузі економіки належить бізнес, чи є залежність від локації тощо. Згідно останньому опитуванню Європейської бізнес асоціації серед представників МСБ (учасників проєкту Unlimit Ukraine), все більше бізнес-суб’єктів повертається до роботи на тлі скорочення фінансових резервів. Якщо у березні не працювало 42% опитаних підприємців, а у квітні – 26%, то наразі без роботи лишаються тільки 17% МСБ. Серед непрацюючих компаній 16% планують відновлювати роботу. До того ж, 21% МСБ вже працюють у повному обсязі, а 38% – частково або з обмеженнями.

Водночас погіршується оцінка підприємцями власної фінансової стійкості. Наразі 34% повідомляють, що їх фінансових резервів вистачить на кілька місяців, раніше таких було 40%. Ще 12% мають резервів на один місяць, а інші 12% – на пів року. Тільки 5% мають достатньо фінансових резервів на рік і більше. Про відсутність резервів повідомляє наразі 29% компаній, хоча місяць тому таких було 26%.

У свою чергу компанія Serpstat (багатофункціональна SEO-платформа) провела опитування серед компаній у сфері цифрових послуг. Ця сфера найменше залежить від локації та менше всього постраждала під час війни і має змогу підтримувати економіку України. Питання стосувались того, чи змінив персонал місце перебування та чи змінились робочі процеси у зв’язку з повномасштабним вторгнення росії. Нижче Hubs.ua публікує коментарі представників компаній:

 

Валерія Шудрик, контент-маркетолог компанії eSputnik (сервіс автоматизації маркетингу):

— Офіси eSputnik знаходяться в Україні, США та Європі. Нині значна кількість співробітників перебуває переважно у місті Дніпро. З початком повномасштабного вторгнення близько 10% команди довелось покинути рідний дім та переїхати за кордон. Компанія поєднує працю з волонтерством, а двоє наших працівників боронять Україну у лавах ЗСУ.

Ми працювали дистанційно ще з часів пандемії COVID-19. І хоча компанія не була готова до повномасштабної війни, зараз всі продовжують виконувати свої робочі обов’язки. Зараз працюємо не у відділах, а у командах над проектами. Кожен робить стільки скільки може.

З початком війни наш сервіс перестав працювати із компаніями рф та Білорусі.

 

Дмитро Кулаксиз, проєкт-менеджер компанії Stripo (універсальна платформа для створення HTML-листів):

— У компанії два офіси: у місті Дніпро та в США. Частину української команди Stripo довелось перемістити у більш безпечні міста країни чи за кордон, де вони можуть працювати у безпеці. Кожен з вимушених переселенців отримав фінансову допомогу.

Команда Stripo поєднує роботу з волонтерством. Компанія запустила благодійний проект зі збору коштів, щоб клієнти могли допомогти Україні. Також ми створили розсилку з безкоштовними шаблонами листів про війну в Україні. Поширюємо світлини про жахи війни. У розсилці є текст з закликами фінансової або іншої підтримки ЗСУ.

Суттєвих змін у діяльності не відбулось, крім розірвання співпраці з російськими клієнтами.

 

Катерина Кабакова, CEO та керуючий партнер компанії Serpstat (багатофункціональна SEO-платформа):

— Офіси Serpstat розташовані у багатьох містах України. Ми сприяли переїзду співробітників у міста з меншим рівнем небезпеки або до інших країн.

Війна безумовно сильно змінила життя компанії. Ми займаємось волонтерством, допомогою військовим, а також поширенням правди про війну у взаємодії з ініціативами Netpeak group.

Коли почалась війна, ми діяли швидко. Після перемоги обов’язково розробимо посібник по збереженню бізнесу під час війни. Але сподіваємось, що на практиці він нікому не знадобиться.

Команда відмовилась від внутрішньої ієрархії та бюрократичних процедур. Провели запуск програми з підтримки українських клієнтів. Наразі працюємо над удосконаленням та оновленням сервісу.

 

Галина Марчук, Chief People Officer (директор з персоналу) компанії YouScan (платформа для аналітики соціальних медіа на базі штучного інтелекту):

— Наш головний офіс у Києві. Наразі три чверті колег перебувають у найбільш безпечних містах центральної та західної України. Решта – у Європі.

Значна частина колективу стала волонтерами. Вони закуповують амуніцію, ліки, харчі для ЗСУ, стали донорами крові, допомагають тимчасовим переселенцям з пошуком житла. Ми фінансово підтримуємо ЗСУ та переселенців. Безкоштовно надаємо доступ до системи моніторингу соцмереж українським держустановам, активістам та волонтерам.

Ми не були готові до війни. Особливо це стосувалось роботи під час масових переселень. Проте зараз шукаємо вихід з важкої ситуації.

До війни значну частину доходу компанія отримувала з російського ринку. Але після 24 лютого змінили орієнтир на ринки ЄС та США.

 

Віталій Тодоров, Chief Commercial Officer (комерційний дироектор) компанії Inweb (агентство інтернет-маркетингу):

— У нас офіси в Одесі та Харкові. 50% наших колег залишились в Україні. Хтось на заході країни, хтось в Одесі. На превеликий жаль деякі працівники перебувають зараз в окупованому Херсоні. Ми намагаємось бути з ними весь час на зв’язку. Решта працівників знаходиться у ЄС.

Компанія зменшила витрати на оренду офісів та деяких послуг, розробила нову стратегію виходу на європейські ринки.

 

 

 

Анастасія Фед-Титова, PR-менеджер компанії Depositphotos (міжнародний фотобанк):

З початком повномасштабної агресії рф команда Depositphotos та VistaCreate переїхала з Києва до інших міст України та за кордон. Зараз більшість співробітників працюють з різних міст України, трішки більше третини – з Кіпру, Німеччини, Польщі та інших країн.

Крім роботи займаємось волонтерством, підтримуємо тих, хто став до лав ЗСУ та тероборони. Намагаємось донести правдиву інформацію про війну росіянам та всьому світові.

Ми розробили заздалегідь план дій на випадок війни. Тому завчасно сформували команду та вжили заходів безпеки, які мінімізували вплив війни на роботу.

Ми не співпрацюємо з російськими та білоруськими клієнтами.

 

Яна Гвоздецька, HR директор компанії Ardas (компанія з розробки програмного забезпечення):

— Головний офіс Ardas в Україні. Більша частина команди залишилась вдома і працюють у відносній безпеці. Інша – переїхала у безпечні міста України, близько 20% — за кордон.

Працівники активно займаються волонтерською діяльністю, допомагають військовими. Ми займаємось евакуацією та пошуком притулку для біженців, а п’ятеро співробітників Ardas долучились до тероборони.

 

 

 

Євгенія Глізер, СЕО компанії Choice31 (онлайн-університет сучасних знань та професій):

— Практично всі співробітники Choice31 залишились в Україні. Лише незначна частина нашої команди переїхала за кордон.

Більша частина персоналу вже повернулась до роботи. Дехто займається волонтерством, дехто вступив до тероборони.

Після повномасштабного вторгнення ми розділили всіх працівників на команди за межами відділів.

 

 

Дмитро Піскарьов, співзасновник та CEO компанії Netpeak (агентство інтернет-маркетингу):

— Агентство Netpeak має офіси в Одесі, Харкові та Києві. Більша частина команди залишалась в Україні, за кордоном перебуває менш ніж 20%.

Багато співробітників Netpeak волонтерять. А тим, хто вирішив піти захищати Україну на фронті та приєднався до ТрО чи ЗСУ, ми офіційно зберегли робочі місця та зарплати.

Для іноземних клієнтів Netpeak, грубо кажучи, це стартап, якому належить завоювати ринок. В умовах війни нам довелося діяти оперативно, формувати команди та перебудовувати процеси з залучення клієнтів на іноземних ринках. Війна змінила бізнес-орієнтири. Сьогодні це безпека наших працівників та підтримка української економіки.

*

Top