Американська Hydroplane розробляє технологію водневих паливних елементів для декарбонізації авіаційних подорожей

Авіатори руйнують переконання про те, що водневі агрегати занадто важкі для подорожей повітрям

На ринок безвуглецевих повітряних перевезень виходить новий локальний учасник. Компанія Hydroplane Ltd. з Марина-дель-Рей (Каліфорнія, США) розробляє силовий агрегат на водневих паливних елементах, який можна замінити на існуючих літаках авіації загального призначення. Про це йдеться у публікації видання Los Angeles Business Journal.

Компанія активно залучає кошти під цей технологічний проєкт. У червні Hydroplane уклала вже другий контракт з Повітряними силами США на суму $750 тис. Також компанія оголосила, що нещодавно залучила від бізнес-ангелів фінансування на $2 млн. Хто саме виступив інвестором не розголошується.

Паливний елемент Hydroplane являє собою водневу іонну батарею: водень у газоподібному стані розщеплюють на іони, батарея генерує близько 200 кіловат електроенергії для живлення літака. При використані цієї технології не утворюються шкідливі викиди, лише вода.

«Ми повністю декарбонізуємо авіасполучення», – заявила Аніта Сунгупта, засновниця і виконавча директорка Hydroplane.

Вона сподівається вже наступного року провести перші льотні випробування з використанням технології водневих паливних елементів на літаках цивільної авіації Piper Aircraft Inc. (виробник літаків, штат Флорида, США). Кінцевою метою є сертифікація даної технології Hydroplane для використання в цивільних літаках в сегменті ринку польотів середньої дальності 200-600 миль (300-900 км).

Аніта Сунгупта є інженеркою силових установок, 16 років працювала в  Лабораторії реактивного руху – науково-дослідному центрі НАСА, який створює й обслуговує безпілотні космічні апарати для Агентства. Вона працювала над кількома космічними місіями: Марсіанська наукова лабораторія (місія НАСА з доставки на Марс й експлуатації марсохода Curiosity); політ повз астероїд корабля Deep Space 1; політ корабля Dawn, який обертався навколо великих астероїдів Веста і Церера.

Недовгий час перебувала на посаді старшої віце-президентки з системної інженерії компанії Virgin Hyperloop (розробка високошвидкісного пасажирського потяга у вакуумній трубі). Навесні 2020 року заснувала компанію Hydroplane.

Сунгупта використала свій досвід роботи з іонним двигуном в НАСА та застосувала іонну технологію при розробці водневого паливного елемента для літака.

«Ключ до декарбонізації літаків – накопичення енергії. Але існуючі батареї та інші системи накопичення енергії, як правило, масивні, а кожен зайвий фунт ваги зменшує підйомну здатність літака. Існують обмеження на кількість маси акумуляторів, яку можна використовувати для зберігання енергії. При цьому звичайні літій-іонні батареї працюють лише близько години у польоті. Це означає, що ви можете пролетіти лише близько 100 миль. Водневі паливні елементи накопичують у 10 разів більше енергії за такої ж маси, що дозволяє долати набагато більші відстані», – пояснює дану концепцію Аніта Сунгупта.

За її словами це розширює радіус польотів цивільної авіації максимально до 600 миль (900 км).

Як зазначає видання, на ринку експлуатації літаків з нульовим або низьким рівнем викиду вуглецю, на який виходить Hydroplane, останнім часом значно зростає конкуренція.

Основну увагу в останні роки привертала розробка літаків вертикального зльоту та посадки з електроприводом. Цим активно займалась компанія Joby Aviation (стартап із Санта-Крус, Каліфорнія). Вона розробила літак призначений для місцевого ринку авіатаксі та має максимальну дальність польоту 150 миль (біля 250 км).

Але учасники авіаційного ринку збільшують зусилля з розробки декарбонізованих технологій для польотів середньої дальності – 200-600 миль.

Зокрема, є ще дві компанії, які націлені на цей ринок. Перша – Ampaire Inc., яка розробляє гібридний газоелектричний силовий агрегат. Друга – компанія Universal Hydrogen Co. – в жовтні минулого року зібрала $62 млн на розробку та тестування своїх водневих паливних елементів для регіональних цивільних літаків.

У червні Universal Hydrogen також підписала угоду з Connect Airlines (авіакомпанія на внутрішніх рейсах в США, підрозділ компанії з приватних авіачартерів Waltzing Matilda Aviation). Угода стосується продажі 75 регіональних літаків на водневих силових агрегатах. Поставки заплановані на 2025 рік.

*

Top