Поки Укравтодор тільки досліджує якість кварцитів, їх поставки для будівництва доріг збільшуються

Опорна залізнична станція турецької компанії ONUR у Полтавській обл. продовжує приймати сумнівні кварцити для дорожнього будівництва. Про це свідчать дані українського порталу відкритих даних. Інформацію також підтверджують джерела Hubs в АТ «Укрзалізниця».

Офіційно, з червня 2020 р. по червень 2021 р. залізнична станція «Кочубеївка» прийняла із залізничної станції «Золотнишине» близько 260 тис. т мінеральних будматеріалів:

— Червень 2020: 720 вагонів, 50,4 тис. т.

— Липень 2020: 705 вагонів, 49,4 тис. т.

— Серпень 2020: 448 вагонів, 31,4 тис. т.

— Вересень 2020: 119 вагонів, 8,3 тис. т.

— Листопад 2020: 259 вагонів, 18 тис. т.

— Грудень 2020: 415 вагонів, 29 тис. т.

— Березень 2021: 151 вагон, 10,6 тис. т.

— Квітень 2021: 283 вагони, 19,8 тис. т.

— Травень 2021: 174 вагони, 12,2 тис. т.

— Червень 2021: 462 вагона, 32,3 тис. т.

Як стверджують джерела в Укрзалізниці, левова частка цього обсягу – залізисті кварцити, які постачаються для використання у дорожньому будівництві. Нагадаємо, станція «Кочубеївка» (Полтавська обл.) є опорною залізничною станцією для турецької групи компаній ОНУР (ONUR), яка використовує при будівництві дороги М-03 дешевший кварцитовий щебінь замість кубовидного гранітного.

Залізисті кварцити, станція «Кочубеївка» у Полтавській обл., будівництво дороги М-03

На фото: залізисті кварцити, складовані на станції «Кочубеївка» у Полтавській обл. для будівництва дороги М-03

«Золотнишине» (Полтавська обл.) є станцією відвантаження залізистих кварцитів, звідки їх постачає ТОВ «Геомакс», купуючи у Полтавського гірничо-збагачувального комбінату (ГЗК). Для ГЗК ці кварцити є відходами збагачення залізної руди.

Окрім цього, як стверджують джерела, в 2021 році почалися поставки залізистих кварцитів і на інші залізничні станції Полтавської області. «У березні 2021 року 87 вагонів загальною вагою понад 6 тис. т кварцитів з ГЗК прийняв Хорол. У квітні поставки на Хорол продовжилися (26 вагонів, 1,8 тис. т), і додалися поставки на Селещину (209 вагонів, майже 14,5 тис. т) та Супрунівку (29 вагонів, 2 тис. т). У травні-червні кварцити приймали Селещина (94 вагони, 6,6 тис. т), Супрунівка (20 вагонів, 1,4 тис. т) та Харків-Лиски (40 вагонів. 2,8 тис. т)», – повідомило джерело.

Також нами було виявлено ще одне місце складування залізистих кварцитів, у безпосередній близькості до міжнародної траси М-03, на околиці с. Білоцерківка.

Залізисті кварцити, с. Білоцерківка у Полтавській області, будівництво дороги М-03

На фото: залізисті кварцити, складовані на околиці с. Білоцерківка у Полтавській області, біля міжнародної траси М-03

 

Порівнюючи дані фотозйомки і дані Публічної кадастрової карти, можна припустити, що будівельні матеріали знаходяться на території ділянки (5320281200:00:003:0628), яка перебуває у комунальній власності та має цільове призначення «землі запасу… , які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам». Ми готуємо запити, щоб з’ясувати, хто поставив ці будівельні матеріали, на яких умовах вони зберігаються на землях запасу, і куди, як та на яких підставах використовуються.

Нагадаємо, як нещодавно писав Hubs, Укравтодор поставив під сумнів та досліджує якість кварцитів, з яких вже рік як будують міжнародну дорогу у Полтавській обл. Але при цьому Укравтодор не володіє інформацією щодо загальних обсягів використання кварцитів при будівництві автомобільних доріг, так як «така інформація не підлягає збору та узагальненню».

У минулому році Hubs виявив масове використання лещадного кварцитового щебню під час реконструкції та ремонту декількох ділянок міжнародної автомобільної дороги М-03 у межах Полтавської області. Проєкт, через Укравтодор як замовника від України, фінансується за кредитні кошти Міжнародного банком реконструкції та розвитку – МБРР (ЄБРР), які з відсотками буде віддавати держбюджет. Натомість за законом про закупівлі умови тендеру є закритими, він проводиться поза системою Prozorro.

У ході розслідування з’ясувалось, що використання лещадного кварцитового щебню замість кубовидного гранітного було дозволено турецькій компанії ONUR без належних на те випробувань.

Великі сумніви у журналістів та експертів також викликала якість кварцитового щебню – його технічні параметри могли бути гірші, ніж дозволено А отже новозбудована, де-факто за гроші платників податків, дорога ризикує швидко стати непридатною для їзди автомобілістів.

Більше того, даною темою могли зацікавитись і правоохоронці. Як повідомили осінню 2020 року в НАБУ на запит Hubs щодо використання кварцитів на автодорогах: інформація не розголошується, щоб не нашкодити слідству.

Не дивлячись на це минулою осінню ONUR продовжував масово закуповувати сумнівний кварцит для будівництва дороги. А наші запити український підрозділ іноземної компанії традиційно ігнорував.

*

Top