Укравтодор ініціював додаткове поглиблене дослідження можливостей використання кварцитового щебню та їх відповідність ДСТУ при капітальному ремонті дороги міжнародного значення М-03 (ділянка у Полтавській області). Кварцити з літа 2020 року вже масово укладаються у складі щебенево-піщаної суміші при ремонті цього автошляху. Їх використання підряднику – турецькій компанії ONUR – з порушенням процедур погодила французька СП Egis International.
«З метою поглибленого вивчення можливостей застосування щебеневих матеріалів з вмістом залізних кварцитів, що використовуються відповідно до національних стандартів при виконанні робіт з реконструкції та капітального ремонту автомобільної дороги М-03 Київ-Харків-Довжанський у межах Полтавської області, наразі Укравтодором ініційовано додаткове дослідження, отримані результати дослідження будуть оприлюднені належним чином», – написав т.в.о. голови Укравтодору Євген Кузькін у відповідь на запит Hubs (див. також нижче документ).
Також Євген Кузькін повідомив, що Укравтодор не володіє інформацією щодо загальних обсягів використання кварцитів при будівництві автомобільних доріг у межах Полтавської області, так як «така інформація не підлягає збору та узагальненню».
У минулому році Hubs виявив масове використання лещадного кварцитового щебню під час реконструкції та ремонту декількох ділянок міжнародної автомобільної дороги М-03 у межах Полтавської області. Проєкт, через Укравтодор як замовника від України, фінансується за кредитні кошти Міжнародного банком реконструкції та розвитку – МБРР (ЄБРР), які з відсотками буде віддавати держбюджет. Натомість за законом про закупівлі умови тендеру є закритими, він проводиться поза системою Prozorro.
У ході розслідування з’ясувалось, що використання лещадного кварцитового щебню замість кубовидного гранітного було дозволено турецькій компанії ONUR без належних на те випробувань. Дозвіл надала французька Egis International, яка згідно контракту здійснює технічний нагляд. Процес супроводжувався низкою невідповідностей, які можуть свідчити, про недотримання законодавчих процедур, а отже заміна може бути незаконною. «Ежіс» просто формально підписав дозвіл на відповідний лист ONUR без належної власної перевірки (як вимагають законодавство та відповідні контракти).
Великі сумніви у журналістів та експертів також викликала якість кварцитового щебню – його технічні параметри могли бути гірші, ніж дозволено А отже новозбудована, де-факто за гроші платників податків, дорога ризикує швидко стати непридатною для їзди автомобілістів. Детальніше про можливі маніпуляції див. за посиланням.
Більше того, даною темою могли зацікавитись і правоохоронці. Як повідомили осінню 2020 року в НАБУ на запит Hubs щодо використання кварцитів на автодорогах: інформація не розголошується, щоб не нашкодити слідству.
Не дивлячись на це минулою осінню ONUR продовжував масово закуповувати сумнівний кварцит для будівництва дороги. А наші запити український підрозділ іноземної компанії традиційно ігнорував.
Навесні 2021 року Hubs перевірив обсяги поставок кварцитового щебню зі станції Золотнишине (Полтавська обл.), які зокрема здійснює компанія «Геомакс». За даними наших джерел, поставки кварцитового щебню з осені минулого року не тільки не припинилися, але навпаки їх географія зросла. Дані наших джерел частково підтверджуються державним Порталом відкритих даних, згідно інформації якого лещадний кварцитовий щебінь постачається не лише на залізничну станцію Кочубеївка (яка є опорною станцією компанії з ONUR), але і на інші станції.
Судячи з відповіді центрального офісу Укравтодору, навіть після журналістських запитів та публікацій чиновники не встановили контроль за тим, в яких обсягах при будівництві доріг можуть використовуватись неякісні матеріали. Більше того, в Укравтодорі вважають (див. вище відповідь), що інформація з їх попередніх відповідей «містить достатнє нормативне обґрунтування застосування» кварцитів при реконструкції М-03.
Щоправда, нинішня відповідь Укравтодору про «поглиблене» та «додаткове» вивчення кварцитів на відповідність ДСТУ суперечить тезі про «обґрунтування». Та вказує, що в Укравтодорі все ж поставили під сумнів дії ONUR та Ежіс щодо якості матеріалів.
Спільну відписку щодо об’ємів кварциту ми отримали і від Полтавської облдержадміністрації та Служби автомобільних доріг у Полтавській області. Мовляв замовником реконструкції дороги М-03 є центральний офіс Укавтодору, тому питання адресуємо до «центру». Коло замкнулось.
Але ми запитували полтавський Укравтодор загалом про використання кварцитів при будівництві доріг у Полтавській області. Це суспільно-важлива інформація, яка може вказувати на те, хто несе відповідальність за використання неякісних дорожньо-будівельних матеріалів за кошти платників податків. Тому поки вважаємо наш запит проігнорованим та чекаємо відповіді по суті.