Блокування реформ в Укрзалізниці наглядовою радою стане черговим фіаско влади на міжнародній арені

І призведе до нових збитків УЗ

В останні дні відбулося блокування ключової реформи в «Укрзалізниці» з боку Наглядової ради. Рішенням НР заблоковані позитивні зміни, які розпочались в компанії, пише в блозі на «Цензор» політичний експерт Віктор Таран.

«Все це може призвести не лише до нових збитків на «Укрзалізниці», але до набагато гірших наслідків. Адже якщо ми порушимо взяті зобов’язання в рамках директив про асоціацію з ЄС для влади це буде черговим публічним фіаско на міжнародній арені», — повідомляє експерт.

Як нагадав Віктор Таран, в рамках Угоди про асоціацію Україна зобов’язалась гармонізувати нормативне поле з ЄС. У тому числі, до 2022 року привести правила залізничних перевезень у відповідність до європейських Директив. А це передбачає докорінне реформування роботи монополіста — «Укрзалізниці». Директиви вимагають щоб її розділили за логічними напрямками діяльності: окремо пасажирські та вантажні перевезення, обслуговування інфраструктури, виробничі потреби.

«Створення таких вертикальних структур по ідеї повинно унеможливити конфлікт інтересів та зловживання монопольним становищем. Тобто мова про лібералізацію ринку та створення конкурентного середовища. Попутно такі дії дозволять вивести з кризи саму компанію, зробити її комерційно успішною», — підкреслює він.

Уряд прийняв відповідний план дій. Зокрема УЗ до кінця 2020 року повинні були поділити за вказаними напрямками. План почали виконувати у досить кризових умовах — минулий менеджмент УЗ залишив нащадкам майже руїну. Станом на літо 2020 року УЗ мала всього 20%-у частку ринку залізничних вантажних перевезень. Бізнес масово тікав від компанії.

Як оцінює Віктор Таран, спочатку справи йшли добре. Прийшла нова команда на чолі з Володимиром Жмаком, який призначив директором з комерційної роботи Іраклі Езугбая. Останній відповідає за ключовий вантажний напрямок. Колись керував залізницею у Грузії, має довід роботи у комерційних транспортних структурах.

УЗ почала з реорганізації вантажного напрямку. Ціни на перевезення для бізнесу були знижені. А з січня 2021 року почалися перші практичні кроки по розподілу. Створені оператор інфраструктури «УЗ Інфра» та філія з вантажних перевезень «УЗ Карго». Новий менеджмент заявив про плани капітальних вкладень в 27 млрд грн., з них 7 млрд на вантажні вагони.

«Ці плани ще осінню погодила Наглядова рада «Укрзалізниці». «І раптом ця ж НР (коли вже процес розпочався, підписані контракти, бізнес почав повертатись і склав плани з перевезень через УЗ) смикнула «стоп-кран» реформам. Зокрема на початку лютого через «злив» в Інтернет надбанням громадськості став протокол засідання Наглядової ради. «Наглядачі» ні з того, ні з сього прийняли рішення спинити всі позитивні починання, у тому числі капітальні інвестиції. Кажуть, що офіційною підставою стали ніби то депутатські запити з боку нардепів з групи «Довіра». Однак не офіційна версія трохи інша. Наразі ключовою лишається та, що лібералізація тарифів і відповідність їх ринковим нормам разом із оновленням парку не подобається окремим олігархам, які раніше ввезли в Україну купу списаного вагонного мотлоху з РФ», — повідомляє Таран.

Окрім того, він пише, що Наглядова рада відмінила посилення контролю за закупівлями, що однозначно підвищить корупційні ризики у цій сфері.

Як заключає експерт, «якою б не була мотивація Наглядової Ради маємо констатувати, що станом на сьогодні реформа «Укрзалізниці» по розділенню на оператора інфраструктури і перевізника, яку свого часу хвалив міністр Криклій, — зупинена. А ті позитивні зміни, які розпочались в компанії, заблоковані рішенням Наглядової Ради».

За матеріалами Подробности

*

Top