На думку бізнесу рішення приймалось непрозоро та без належного аудиту діяльності державного Оператора ГТС
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) 30 грудня 2024 року ухвалила постанову №2387 про значне, учетверо, підвищення вартості транспортування газу.
Зміни внесені для міжнародних (на кордоні) та внутрішніх точок входу/виходу в газотранспортній системі (ГТС). Підняття тарифів обґрунтували необхідністю компенсації втрат ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» (100% належить державі через Міненерго) після припинення транзиту російського газу.
Зокрема, з 1 січня 20205 року, на період 2025-2029 рр., ціни для внутрішніх точок входу до ГТС збільшили майже у 4,6 рази – з 101,93 грн за 1 тис. куб. м на добу до 464,37 грн за 1 тис. куб. добу (без ПДВ). Для зовнішніх (виходу) – приблизно у 4 рази, з 124,16 грн. до 501,97 грн.
Проєкт постанови НКРЕКП оприлюднив ще 14 листопада. А 24 грудня Нацкомісія, після прийняття зауважень від бізнесу та профільних асоціацій, опублікувала так звану таблицю узгоджених позицій до проєкту постанови. З неї випливає, що регулятор відхилив пропозиції бізнесу пом’якшити зростання тарифів.
У Федерації роботодавців України ще у листопаді заявили, що зростання цін на транспортування газу на 305% (точки виходу) є надмірним та небезпечним для економіки країни, особливо в умовах війни та економічної нестабільності.
У ФРУ вважають, що наслідки можуть бути катастрофічними: «падіння виробництва, зокрема стратегічно важливого для оборонного сектору, значне зниження податкових та валютних надходжень, масові скорочення працівників з усіма соціально-економічними наслідками».
Федерація звертає увагу на відсутність прозорості та належного обґрунтування запропонованого зростання тарифу, оскільки НКРЕКП не надала повних розрахунків витрат Оператора ГТС.
На думку ФРУ необхідно скоротити надмірно високу норму доходу Оператора ГТС, оптимізувати його витрати, підвищити енергоефективність та провести аудит інфраструктури.
На днях проти збільшення тарифів виступили в Європейській бізнес асоціації (ЄБА): «Процес встановлення тарифів не є достатньо прозорим, адже обговорення проєктів рішень НКРЕКП щодо тарифів не проводяться».
В ЄБА зазначили, що у разі припинення транзиту газу з 2025 року кількість компресорних станцій, що використовуються для транспортування газу, може зменшитись з 73 до 20-25. Отже, компресорні станції, що не використовуються, доцільно виключити з тарифів, оскільки вони не братимуть участі в процесі транспортування газу. Додатково пропонується здійснити інвентаризацію активів Оператора ГТСУ та аудит для оцінки їх впливу на формування тарифів.
«З 2022 року Оператор ГТСУ є учасником біржової торгівлі на Українській енергетичні біржі. Як повідомляють експерти енергетичного Комітету ЄБА, український газ дешевший за імпортний на 20%, що дозволяє знижувати витрати ОГТСУ. Тому, при розрахунках тарифів, видається доцільним враховувати саме прогноз ціни природного газу на українському газовому ринку», – заявили в асоціації
Як прогнозує ЄБА, значне підвищення тарифів матиме очевидний негативний вплив на галузь. Зростання фінансового навантаження на газовидобувні компанії призведе до зниження інвестицій у розробку нових родовищ та свердловин, що, у свою чергу, зменшить обсяги видобутку газу та потенційно посилить залежність від імпорту.
Негативні оцінки в НКРЕКП також надала низка компаній та інших бізнес-асоціацій.
Зокрема, у металургійній компанії «АрселорМіттал Кривий ріг» (АМКР) заявили, що через збільшення доставки газу додаткові витрати підприємства становитимуть понад 100 млн грн у 2025 році.
«У поточних умовах виробництво сталі стає збитковим i продукція AMKP не може бути конкурентоспроможною на світовому ринку, тому AMKP вже ухвалив рішення про суттєве скорочення виробництва з листопада 2024 року… прийняття тарифів на послуги транспортування природного газу… призведе до ще більшого скорочення виробництва,.. а й ще до негативних наслідків для економіки України: зниження ПДВ на імпорт сировинних ресурсів близько 100-150 млн. грн. в місяць; зниження валютних надходжень орієнтовно від 50 до понад 100 млн. доларів США», – прогнозують в компанії.
На підприємстві «Запоріжвогнетрив» вважають, що Нацкомісія не опубліковала жодних розрахунків, які б підтверджували необхідність такого значног підвищення тарифів. Там заявили, що необхідно знизити норму прибутку Оператора ГТС, оскільки чинний граничний рівень регуляторної норми доходу (18,05%) є занадто високим з огляду на економічну ситуацію в країні та умови війни.
У Федерації металургів України прогнозують, що зростання тарифного навантаження на українських металургів призведе до додаткових річних витрат галузі у розмірі понад 300 млн грн. на рік.
Нагадаємо, 19 грудня НКРЕКП підвищила на 29,8% тариф на послуги з передачі електричної енергії НЕК «Укренерго» на 2025 рік (постанова №2200): з 528,57 грн/МВт-год до 686,23 грн/МВт-год.