Траса М-05 Київ-Одеса більше не придатна до експлуатації, – Укравтодор

Транспортно-експлуатаційні характеристики міжнародної траси М-05 Київ-Одеса вичерпано. Про це заявив т. в. о. голови Державного агентства автомобільних доріг України (Укравтодор) Євген Кузькін у відповідь на запит Hubs щодо обставин та наслідків зсуву ґрунту, який спричинив руйнування проїзної частини траси М-05 Київ-Одеса біля с. Троїцьке (див. нижче скан документу).

Зауважимо, розгорнуту відповідь від Укравтотодору по зсуву було отримано тільки після нашого звернення до голови транспортного комітету Верховної Ради Юрія Кісєля та голови профільного підкомітету з питань автомобільних доріг та дорожнього господарства Юрія Корявченкова. Імовірно, саме завдяки активній позиції народних обранців ми знаємо більше, ніж нам раніше відповіли в Службі автомобільних доріг в Одеській області. Нагадаємо, в одеській САД Hubs заявили, що великий шматок траси М-05 обвалився через зливи, а вини компанії-експлуатанта в надзвичайній події начебто немає.

В розгорнутій відповіді Укравтодор повідомив, що після зсуву посадовці одеської САД та компанії «Автомагістраль-Південь» провели комісійний огляд ділянки автомобільної дороги М-05 Київ – Одеса км 337+000 – км 340+000. І встановили, що «руйнування укосів земляного полотна на зазначених ділянках автомобільної дороги М-05 відбулись внаслідок інтенсивних опадів на протязі останніх 3-х місяців та перезволоження ґрунту».

Нагадаємо, ТОВ «Автомагістраль-Південь» відповідає за експлуатаційне утримання всього відрізку М-05 в Одеській області – км 274+435 – км 466+700. Компанія виграла тендер у травні 2020 р. з ціновою пропозицією майже 412 млн грн.

Крім того, як пише Укравтодор, виявляється, що зсув відбувся не на одній, а на двох ділянках дороги. Одна з них знаходиться на 337 кілометрі (правий проїзд), фото якої і опублікував САД в Одеській обл. Друга – на  339 км (лівий проїзд, тобто з іншого боку).

Але ж будь-яка дорога, а тим паче міжнародна автомагістраль, має бути розрахована на рясні опади. Невже «перезволоження ґрунту» могло настати просто через зливи? Ми попросили нашого спецкореспондента в Одеській області зафіксувати місце руйнування траси з повітря на 337 км (див. нижче фото). На той час відповіді дорожників про інший обвал (на 339 км ) у нас ще не було.

Траса М-05, Київ-Одеса, 337 км, біля с. Троїцьке

Траса М-05, Київ-Одеса, 337 км, біля с. Троїцьке. Ліворуч – ділянка, на якій обрушилася проїзна частина. Праворуч – ділянка, про обвал схилів і ремонт якої не повідомляється

Траса М-05, Київ-Одеса, 337 км, біля с. Троїцьке

Ділянка траси М-05, на якій схили і узбіччя почали руйнуватися, а проїзна частина ще не встигла обвалитися (та що праворуч від зсуву траси)

Виявилось, що процеси руйнування узбіччя зафіксовані і за межами ділянки, на якій стався зсув проїзної частини. До речі, про руйнування цієї частини дороги, на якій асфальт не встигло змити, в одеській САД та Укравтодорі не повідомляють.

Але головне навіть не це. На другому знімку неозброєним оком помітно руйнування низки водовідвідних лотків. Що й могло стати причиною пошкодження схилів та узбіччя (нижче див. фото крупним планом).

Траса М-05, Київ-Одеса, 337 км, біля с. Троїцьке

Траса М-05, Київ-Одеса, 337 км, біля с. Троїцьке

Саме ці лотки, якщо вони знаходяться в належному стані, мають відводити надлишкову воду з дороги та не допустити перезволоження ґрунту і узбіччя. У попередній публікації ми вже звертали увагу на те, що у коментарях під дописом одеського Укравтодору у Facebook про зсув люди звернули увагу на цю проблему.

Цілком можна припустити, що однією з причин аварії стало саме утримання у плачевному стані дренажної системи. Тому мабуть і відновлювані роботи (для упередження чергових дорожніх скандалів) активно ведуться на ДВОХ ділянках.

При цьому вже можна помітити початок руйнівних процесів насипу з протилежного боку траси. На фото (див. нижче ліву сторону траси) видно, що потоки води йдуть не по жолобу лотка, а біля нього. У результаті у ґрунті утворюються борозни, через які згодом і «перезволожується» ґрунт. Такі борозни вже добре видно на правій частині траси.

Траса М-05, Київ-Одеса, 337 км, біля с. Троїцьке

Траса М-05, Київ-Одеса, 337 км, біля с. Троїцьке. Руйнування схилів праворуч помітно неозброєним оком. Почало руйнуватися узбіччя

Траса М-05, Київ-Одеса, 337 км, біля с. Троїцьке

Траса М-05, Київ-Одеса, 337 км, біля с. Троїцьке. По центру проглядаються місця, де мали би бути водовідвідні лотки

У такому разі невідомою для автомобілістів залишається інформація, а скільки ще існує таких небезпечних ділянок (та на яких трасах). І чому замість ремонтувати систему водовідведення і платити тільки за експлуатаційний ремонт, нині ми бачимо масштабний (і коштовний) аварійний ремонт дороги, якого можна було уникнути?

Викликає здивування ще одна анекдотична деталь. У відповідях Укравтодору та САД в Одеській області є відмінності в описі матеріалів з яких зроблена ця дорога.

САД повідомляє про таку конструкцію основи дороги (скорочено, див. повний документ тут): шар основи ЩПС С-7 (щебенево-піщана суміш) та ЩПС-40. А Укравтодор пише про те, що в основі дороги укладено шари з суміші С-5 та шлаку. Це навіть більше, ніж славнозвісні одеські «дві великі різниці».

Окрему цікавість викликає наявність у облаштованих шарах шлаку, об’єми використання якого у дорожньому будівництві активно ростуть цього року.

Дійсно, президент Національної асоціації дорожників України Микола Березовський повідомив, що на трасі М-05 «кожна друга тонна щебеневого матеріалу шарів основи дорожнього одягу була улаштована зі шлаків». А минулого року Артем Безуглий, директор ДП «Державний дорожній науково-дослідний інститут Ім. М. П. Шульгіна», розповідаючи про необхідність збільшення шлаків, теж згадував про їх застосування на трасі Київ-Одеса.

Тим часом, в Укравтодорі раніше заявили, що з обережністю ставляться до використання шлаків у дорогах. А з наявних у Hubs даних відомо, що їх укладають в автошляхи з численними технологічними порушеннями (про це детальніше у наступній статті).

Як пише у нинішній відповіді Укравтодор, вичерпання «транспортно-експлуатаційних характеристик» відбулося «через значну активність руху автотранспорту та через те, що з часу реконструкції зазначеної дороги минуло вже понад 15 років».

А можливо жахливий загальний стан одеської траси за ці роки стався саме через технологічні порушення, у тому числі, при використанні шлаку? Винними ж зробили «інтенсивні опади». Схоже поки існують природні явища, як то сніг, дощ, ожеледиця тощо, боротьба в Україні за якість життя та проти корупції приречені на провал.

*

Top