Країни з економікою, що розвиваються, повинні підготуватися до посилення політики ФРС

Ці держави стикаються з підвищеною інфляцією

Аналітики МВФ зазначають, що прискорене посилення американської грошової політики може потрясти фінансові ринки та погіршити фінансове становище у всьому світі. Особливо тяжко доведеться країнам, що розвиваються, таким як Росія, Бразилія і ПАР. У випадку ж, якщо інфляція і підвищення ставок у США залишаться в рамках очікувань, наслідки для економік, що розвиваються, будуть більш сприятливими. Про це повідомляється у блозі МВФ, передає Hubs.ua.

Згідно повідомленню, протягом більшої частини минулого року інвестори оцінювали тимчасове зростання інфляції в Сполучених Штатах з огляду на нестабільне відновлення економіки та повільне усунення вузьких місць пропозиції.

«Тепер настрої змінилися. Ціни зростають найшвидшими темпами за майже чотири десятиліття, а жорсткий ринок праці почав посилюватися на підвищення заробітної плати. Новий варіант Omicron викликав додаткові занепокоєння щодо тиску з боку пропозиції на інфляцію», — уточнюють аналітики.

У минулому місяці Федеральна резервна система (ФРС) назвала розвиток інфляції ключовим фактором у своєму рішенні прискорити скорочення купівлі активів. Ці зміни зробили перспективи для ринків, що розвиваються, більш невизначеними. Ці країни також стикаються з підвищеною інфляцією та значно вищим державним боргом.

«Середній валовий державний борг на ринках, що розвиваються, зріс майже на 10 процентних пунктів з 2019 року, досягнувши приблизно 64 відсотків ВВП на кінець 2021 року з великими відхиленнями в різних країнах. Але, на відміну від Сполучених Штатів, їх економічне відновлення та ринки праці менш стійкі. Хоча вартість запозичень у доларах для багатьох залишається низькою, занепокоєння щодо внутрішньої інфляції та стабільного зовнішнього фінансування спонукали кілька ринків, що розвиваються, минулого року, включаючи Бразилію, Росію та Південну Африку, почали підвищувати процентні ставки. Нові ризики для одужання», — зазначили в МВФ.

Але очікується стабільне зростання США. Інфляція, імовірно, пом’якшиться пізніше цього року, оскільки перебої в постачанні послабляться, а бюджетне скорочення посилить попит. Політичні вказівки ФРС про те, що це підвищить витрати на позики швидше, не викликало суттєвої ринкової переоцінки економічних перспектив. Якщо політичні ставки зростуть, а інфляція помірна, як очікувалося, наслідки для ринків, що розвиваються, будуть, швидше за все, безпечними, якщо посилення буде поступовим, добре телеграфованим і у відповідь на посилення відновлення.

Також повідомляється, що валюти країн, які розвиваються, все ще можуть знецінюватися, але зовнішній попит компенсував би вплив зростання витрат на фінансування. Незважаючи на це, побічні дії на ринки, що розвиваються, також можуть бути менш безпечними. Широка інфляція заробітної плати в США або стійкі вузькі місця в пропозиції можуть підвищити ціни більше, ніж очікувалося, і підвищити очікування щодо більш швидкої інфляції. Швидше підвищення ставки ФРС у відповідь може сколихнути фінансові ринки та посилити фінансові умови у всьому світі. Такий розвиток подій може призвести до уповільнення попиту та торгівлі в США і може призвести до відтоку капіталу та знецінення валюти на ринках, що розвиваються.

«Вплив посилення ФРС за такого сценарію може бути більш серйозним для вразливих країн. Протягом останніх місяців на ринках, що розвиваються, з високим рівнем державного та приватного боргу, валютними ризиками та нижчими залишками на поточних рахунках вже спостерігалися більші рухи їхніх валют щодо долара США. Поєднання повільного зростання та підвищеної вразливості може створити негативні петлі зворотного зв’язку для таких економік», підкреслив МВФ у жовтневих випусках «Перспективи світової економіки» та «Звіту про глобальну фінансову стабільність».

Деякі ринки, що розвиваються, вже почали коригувати монетарну політику та готуються до скорочення фіскальної підтримки, щоб подолати зростання боргу та інфляцію. У відповідь на жорсткіші умови фінансування ринки, що розвиваються, повинні адаптувати свою відповідь, виходячи з обставин і вразливості.

«Ті, хто має довіру до політики стримування інфляції, можуть посилювати грошово-кредитну політику більш поступово, тоді як ті, хто має сильніший інфляційний тиск або слабші інституції, повинні діяти швидко та комплексно. У будь-якому випадку відповіді повинні включати можливість знецінення валют і підвищення базових процентних ставок», — зазначили аналітики.

Також вони уточнюють, що якщо центральні банки з достатніми резервами стикаються з безладними умовами на валютних ринках, то можуть втрутитися лише за умови, що це втручання не замінить виправданого макроекономічного коригування. Тим не менш, такі дії можуть стати складним вибором для ринків, що розвиваються, оскільки вони підтримують слабку внутрішню економіку із збереженням цін і зовнішньої стабільності.

Аналогічно, розширення підтримки бізнесу за межами існуючих заходів може підвищити кредитні ризики та послабити довгострокове здоров’я фінансових установ через затримку визнання збитків. І скасування цих заходів може ще більше посилити фінансові умови, послабивши відновлення. Щоб впоратися з цими компромісами, ринки, що розвиваються, можуть вжити заходів для зміцнення політичних рамок та зменшення вразливості. Якщо центральні банки посилюються, щоб стримувати інфляційний тиск, чітке та послідовне повідомлення про плани політики може покращити розуміння громадськістю необхідності добиватися стабільності цін. Країни з високим рівнем боргу, номінованого в іноземних валютах, повинні намагатися зменшити ці невідповідності та хеджувати свої ризики, де це можливо.

«Щоб зменшити ризики пролонгації, термін погашення зобов’язань слід продовжити, навіть якщо це збільшує витрати. Країнам із великою заборгованістю також може знадобитися розпочати фіскальне коригування швидше й швидше. Необхідно переглянути постійну підтримку фінансової політики для бізнесу, а плани нормалізації такої підтримки повинні бути ретельно відкалібровані відповідно до перспектив та збереження фінансової стабільності», — підкреслили у МВФ.

Так, у країнах, де корпоративні борги та безнадійні кредити були високими ще до пандемії, деякі слабкіші банки та небанківські кредитори можуть зіткнутися з проблемами платоспроможності, якщо фінансування стане важким. Слід підготувати режими резолюції.

Крім цих невідкладних заходів, фіскальна політика може допомогти створити стійкість до шоків. Встановлення надійних зобов’язань щодо середньострокової фіскальної стратегії допомогло б підвищити довіру інвесторів і відновити можливості для фіскальної підтримки в умовах спаду. Така стратегія може включати оголошення комплексного плану поступового збільшення податкових надходжень, підвищення ефективності витрат або впровадження структурних фіскальних реформ, таких як капітальний ремонт пенсій та субсидій (як описано в жовтневому фіскальному моніторингу МВФ).

«Нарешті, незважаючи на очікуване відновлення економіки, деяким країнам, можливо, доведеться покладатися на глобальну мережу фінансової безпеки. Це може включати використання своп-лінії, регіональні домовленості про фінансування та багатосторонні ресурси. МВФ зробив внесок у торішній внесок у розмірі 650 мільярдів доларів США на спеціальні права запозичення, найбільший внесок за всю історію. Хоча такі ресурси збільшують буфери проти потенційного економічного спаду, минулі епізоди показали, що деяким країнам може знадобитися додатковий фінансовий простір», — уточнюють аналітики.

Ось чому МВФ адаптував свій інструментарій фінансового кредитування для країн-членів. Країни з жорсткою політикою можуть використовувати запобіжні кредитні лінії, щоб запобігти кризі. Інші можуть отримати доступ до кредитування відповідно до рівня їхнього доходу, хоча програми мають бути закріплені на основі стійкої політики, яка відновлює економічну стабільність та сприяє стійкому зростанню. Хоча за прогнозами глобальне відновлення триватиме цього та наступного року, ризики для зростання залишаються підвищеними через пандемію, що вперто відроджується. Враховуючи ризик того, що це може співпасти з швидшим посиленням жорсткості ФРС, країни, що розвиваються, повинні підготуватися до потенційних нападів економічної турбулентності.

Як раніше повідомлялось, Україна планує нову програму з МВФ.

*

Top